Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
perhall skrev: Taxi Stockholm har bra koll på att förarna verkligen tankar etanol (ja, säkert fuskar någon men men...).
PH
Så borde det vara för alla etanolförare. För att få ut sin miljöpremie, sin förmånsvärdesreducering osv så borde man med hjälp av kvitton tvingas bevisa att man kört mer än 75% av tiden på etanol.

Varför inte? För att få alla andra typer av skatteavdrag så är man ju tvungen att ha verifikationer.
Användarvisningsbild
av kave
Jag tycker en 2.0T låter riktigt bra.
Vad gäller etanoldebatten, det är ju exakt samma med gasbilarna i stockholm, alla tvingas tanka naturgas som är precis lika illa som olja och bensin. Dock låter kanske naturgas miljövänligt :)
av nilsotto
Varför tjatar alla om förbrukning och miljö på den här sajten? Jag tycker det ska bli spännande att känna på hur den nya motorn kommer att uppföra sig. Förväntar mig lägre vikt, smidigare gång och bättre varvvillighet :D Något som väl knappast varken 2.5FT eller 2.4D kan skryta med. Bara nu priset blir vettigt också.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Knasen skrev:Kommer 2.0t som etanolversion framöver?, nån som vet?
Om jag får gissa så tror jag inte att den kommer med etanoldrift.
av perhall
andreas_lofgren skrev:
perhall skrev: Taxi Stockholm har bra koll på att förarna verkligen tankar etanol (ja, säkert fuskar någon men men...).
PH
Så borde det vara för alla etanolförare. För att få ut sin miljöpremie, sin förmånsvärdesreducering osv så borde man med hjälp av kvitton tvingas bevisa att man kört mer än 75% av tiden på etanol.

Varför inte? För att få alla andra typer av skatteavdrag så är man ju tvungen att ha verifikationer.

Håller med. Visst innebär det ett visst administrativt krångel men skatteverket brukar vara rätt bra på att lösa sådant.../PH
av perhall
MattiasD skrev:Återigen, att köpa Dieselbil med ekonomi som argument kommer att göra folk besvikna. Folk verkar ha glömt att priset för en liter Diesel låg på över 15 kr för bara 1,5 år sedan. Sedan dess är skatten höjd och kommer att höjjas ytterligare. Räkna med ett pris på 16-18 kr/litern vid nästa högkonjunktur. Större konkurans om Dieseln till följd av fler bilar som drivs av bränslet och med den tunga trafiken kommer också att driva upp priset. Kravet på 10% förnyelsebar energi i transportsektorn lika så. Jag hoppas också vi kan nationellt ha ett högre krav, gärna 20% eller mer. Då skulle priset på fossilbränslen behöva höjjas mer. När folk erkänner att de enbart går på priset är en ordentlig höjning det enda språk som de förstår.

Jag tycker att räkna kronor och ören är mycket egoistiskt när man tydligen ändå har råd med en bil för över 300kkr. Man stödjer gärna oljebolagen, man äventyrar miljö, och på kort sikt andras hälsa. Allt för att spara några kronor på det egna kontot....fullständigt obegripligt.

Jag kör enbart på etanol och just nu är det billigare att köra på etanol. Men den sniknes logik så borde de flesta flexifuelbilar köras på etanol just nu.
Finns flera andra ekonomigrejer också som blir dyrare med diesel. Försäkring är ofta dyrare, likaså service över ett längre tidsintervall. Möljligen har dessa skillnader blivit mindre men ofta har det varit enkla grejer + kamrem var 16000:e mil eller så på bensin men dyrare grejer på service. Sen drar ju dieselbilar mer framdäck pga vridet:) (sant att det går åt mer däck men givetvis en oundviklig följd av högre vrid). När jag köpte min var en ganska jämnsnabb D5 35 000 dyrare... nu är dock 2,4D riktigt prisvärd.../PH
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:
andreas_lofgren skrev:
PH

Håller med. Visst innebär det ett visst administrativt krångel men skatteverket brukar vara rätt bra på att lösa sådant.../PH

Jag håller med. Men hur skulle man kunna göra med biogasbilarna? Där kan ju faktiskt inte kunden avgöra vad som finns i slangen, biogas eller fossilgas.
av Amli
perhall skrev: Finns flera andra ekonomigrejer också som blir dyrare med diesel. Försäkring är ofta dyrare, likaså service över ett längre tidsintervall. Möljligen har dessa skillnader blivit mindre men ofta har det varit enkla grejer + kamrem var 16000:e mil eller så på bensin men dyrare grejer på service. Sen drar ju dieselbilar mer framdäck pga vridet:) (sant att det går åt mer däck men givetvis en oundviklig följd av högre vrid). När jag köpte min var en ganska jämnsnabb D5 35 000 dyrare... nu är dock 2,4D riktigt prisvärd.../PH
Den största ekonomiska biten sitter i värdeminskning. Och dieselbilarna håller värdet mycket bättre än etanolbilarna.
Varje enskild service kanske är dyrare (vet inte vad det kostar till etanol) men du behöver bara serva dem hälften så ofta och jag tror knappast att den är dubbelt så dyr. Tid är pengar också...
Att det ska dra mer däck beror ju helt på vilken dieselbil/etanolbil och körstil. Det går ju omöjligt att mäta.
av MattiasD
KKR skrev:
Jag håller med. Men hur skulle man kunna göra med biogasbilarna? Där kan ju faktiskt inte kunden avgöra vad som finns i slangen, biogas eller fossilgas.
Det där är helt vansinnigt och det gör mig tveksam till gasbil. Man vill ju inte byta ett fossilberoende till ett annat. Jag får känslan av att rättfärdigar naturgas på det här sättet. Det märkligaste är att naturgas inte beskattas på samma sätt som besnin. Skulle naturgasen få högre skatt, som det finns förslag på, kommer det att gynna biogasen vilket är bra.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]