Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
*pettson* skrev:
Lala skrev:Fick min packning och koppling bytt i ett gammalt garage på bakgården jag med, det tog ganska exakt 3 timmar att göra det, så ge inte upp måste ju bara hitta finessen. :P
3 timmar låter väldigt kort..hade du sagt 5-6 så hade jag sagt att han var duktig..
det tar ju inte mer än 1:20 på en v70n,å ca 1:50 på en 800:a
av xrv
Ok Lala har du hans nummer? Han får 1000spänn svart i timmen av mig. Skämt och sido, nu sitter i alla fall lådan på plats och skymmer den nya kopplingen och tätningen :-))))) . Nog för i kväll. Frugan lät meddela att hon ska på bio i morgon så det blir vilokväll för mig då jag "måste" ta hand om avkomman. Får bli nattpass på onsdag om jag ska klara målsättningen verkar det.
Senast redigerad av 1 xrv, redigerad totalt 0 gånger.
av xrv
..och föresten Hellrider, du verkar ha stenkoll så du får 1500/tim om du håller med egen mutterdragare :wink:
av Hellrider
xrv skrev:Ok har du hans nummer? Han får 1000spänn svart i timmen av mig. Skämt och sido, nu sitter i alla fall lådan på plats och skymmer den nya kopplingen och tätningen :-))))) . Nog för i kväll. Frugan lät meddela att hon ska på bio i morgon så det blir vilokväll för mig då jag "måste" ta hand om avkomman. Får bli nattpass på onsdag om jag ska klara målsättningen verkar det.
Ja det tar självklart längre tid i ett garage utan alla grymma verktyg,,så det var absolut inget nervärderande till dig,jag är impad att du löser så fort första gången i ett garage!!!
av xrv
Ingen fara, jag tycker det är kul att ni är med mig!
av sm7ovk
Har du tagit några bilder?

/Jens
av xrv
Nix, är det något särskilt du vill se?
av xrv
Då kör jag igen. Förhoppningsvis blir jag klar i kväll om jag inte stöter på något oväntat. Lådan sitter som sagt där redan. Nu behöver jag "bara" få tillbaka resten av prylarna på sin ursprungliga plats..
av xrv
Sådär, undersidan klar, oljan (Volvo 1161745) rinner just nu ner i lådan :-/O/ .
Ska bara städa ihop lite så börjar jag plocka tillbaka prylarna i motorummet..
av xrv
Klart och provkört :-))))) :-@ (D) !!

Ser ut och känns bra, tätt, torrt och ett fint bett i kopplingen.
Det tog lite tid men känns klart värt besväret och var inte hälften så besvärligt som jag befarade innan jag drog igång, men hur man fixar ett packboxbyte liggande på rygg i garaget på 3 timmar är för mig en gåta, för att inte tala om 1.20! Men det kan kvitta, hade inget bättre för mig i skitvädret, skidorna är undanställda för säsongen och för halkigt för Mc-åka..

Nu fickjag lite annat fixat på köpet också förutom den läckande tätningen: ny koppling, nytt stödlager till höger drivaxel, nya ytterbälgar på båda drivaxlarna en ny bälg på styrväxeln, rengjord vevhusventilation och så blev oljan bytt i växellådan. Kostnad för mig: 2780kr (kaffe och snus ej inräknat).
Jag kollade med Volvoverkstan, dom ville ha uppskattningsvis mellan 14 och 18 000 för det här men då hade dom monterat på utbytesdrivaxlar i stället för att byta stödlagret och bälgarna, det blir väl så med deras timpriser att det inte lönar sig att renovera :roll: .

En annan fördel förutom sparade slantar tycker jag är att jag vet lite mer om hur min bil sitter ihop och det mesta i framvagnen känns som en lätt match att fixa nu.

Nackdelen är väl att jag har umgåtts lite dåligt med familjen dom här dagarna, men det känns som att jag har råd att kunna kompensera det med ett kombinerat restaurant och biobesök i helgen.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]