Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Själv kör jag ju en BiFuel och de är ju otroligt snälla mot oljan vilket verkligen syns! Kan man få problem med vevhusventilationen med dem ändå?
av Geiger
Problem med igensatt vevhusventilation är ju helt och hållet relaterat till kondens - alltså något som kan uppstå i alla
motorer, oavsett bränsletyp. Huruvida det är lindrigare eller inte på en Etanolbil, har jag ingen aning om.

Plocka isär och meddela oss hur det ligger till. :)
av Fred
Geiger skrev:Huruvida det är lindrigare eller inte på en Etanolbil, har jag ingen aning om.
Om det var svar till mig så vill jag gärna upplysa om att BiFuel är gasbilar! :)
av Geiger
Fred skrev:
Geiger skrev:Huruvida det är lindrigare eller inte på en Etanolbil, har jag ingen aning om.
Om det var svar till mig så vill jag gärna upplysa om att BiFuel är gasbilar! :)
Så var det ja... :) Men det är fortfarande en förbränningsmotor. :)
av baljbalj
Kör just nu väldigt mycket kortkörningar typ enbart 1-2km 2 gånger om dan och det har varit -5-15°C senaste veckan. + Att som jag förstått det har inte min V70 oljetrycksmätare.

Använder motorvärmare så jag antar att det borde vara lite snällare (men jag vet inte hur mycket den värmer oljan).

Är det bara att be en bön att bilen inte skär ihop? Eller vad händer om man inte tar hand om detta, får inte motorn smörjning eller blir det stopp som leder till så högt oljetryck att man blåser typ packningar?

Borde jag åka in till Volvo och be dom kolla oljetrycket?
av karlmb
Känns som detta är en tydlig anledning till att köra på E85 istället...
En fråga, hur vet man enkelt om motorn har oljetryckskontakt eller bara nivågivare? Har en 140 hk -06 V70N med ibland blinkande röd lampa.
Användarvisningsbild
av frasse4
Oljetrycksgivaren tänder den röda oljekannan. Låg nivå ger bara ett felmeddelande i displayen att fylla på olja. Så var det på min 2.5T -05.

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]