Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristofferz80
hej på er alla

JAg har som bekant en Gasbil en V70 som är grymt svårtstartad gjorde "trycktestet" och det läcker gas.

Idag var bilen inne på volvo för byte av Gasregulator då jag fått tips här ifrån att det var den som var defekt men efter ett par timmar ringer volvo och säger att dom inte kan utföra bytet då han inte kan stänga av gasen.

Felet tror sig vara tryckgivaren i bak på bilen. Nu till min fråga kan gasläckaget in i insuget via gasregulatorn bero på denna tryckgivare?

Bytet av tryckgivaren går på 7500:- och bytet av gasregulator 11000:-

Jag hoppas att det räcker med tryckgivaren, vad tror ni kan det räcka med den? eller är det troligt att det är membranet i regulatorn också????

Tacksam för svar!
av Fred
Nu blir det lite spekulationer här.

Om bilen är svårstartad är det väldigt troligt att membranet i regulatorn är kass, det har vi ju redan pratat om du och jag. Eftersom all gas går via regulatorn så måste ju ditt membran, med ovanstående resonemang, vara trasigt. Om då mekanikern säger att gasen inte går att stänga av på grund av tryckgivaren så bör den ju vara defekt. Så den tråkiga slutsatsen jag måste dra är att både tryckgivaren och regulatorn är trasiga. Om sedan den defekta tryckgivaren haft sönder regulatorn det kan jag inte svara på.

Vad sa meken att du skulle göra nu då? Hämta bilen och köra slut på gasen för att sedan lämna in den igen?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
???
på gastanken har man en elektrisk solinoid som stänger av gasen, denna går bland sönder, då körvarde oftast o bilen får för lite gas (bilen kan slå över på bensin under hög last)
men gasanken har också en mekansik avstängning, båda dessa kan ju inte vara trasiga ???
Även om du kör slut på gasen så kommer tanken at innehåla gas, men högt tryck, så mekanikern måste töma ur gasen, detta kan han ju göra även om tanken är full. (men du blir ju blåst på det bränslet)
jag vet inte men han drog säkringen, och då hande inget. ja visst kommer det att finnas gas kvar efter att bilen slår över men hällre det än att han får tappa ur det som var i då kunde jag iaf köra några mil till men nu är gasen "slut" så på måndag får han det så vi får väl se vad han säger. efter det. hoppas att det räcker med bytet av denna givar men troligen så gör det inte det.
Användarvisningsbild
av CarMan
när man drar ur säkringen så går bilen nästan en minut till.
på 07 & uppåt är det en annan säkring än på de tidigare

jag tror det är mekaniker fel.
CarMan skrev:när man drar ur säkringen så går bilen nästan en minut till.

Va????? vad menar du? menar du att volvomecken inte vet vad han gör?

jag tror nog att han har tagit rätt säkring, vad ska den heta? säkringen alltså.

hur kan jag kolla om det funkar då? nu har jag ju "tom" tank, dvs bilen har slagit över på bensin så det finns ju lite gas i systemet.
Som det är nu så rycker jag slangen från gasregulator så läcker det gas där, kan jag slita ut rätt säkring låta bilen stå ett tag och sedan kolla om det fortfarande läcker gas till insuget?'

Men den stora frågan är ju vad heter den säkring jag ska rycka?
Användarvisningsbild
av Martinmat
kristofferz80 skrev:
CarMan skrev:när man drar ur säkringen så går bilen nästan en minut till.

Va????? vad menar du? menar du att volvomecken inte vet vad han gör?

jag tror nog att han har tagit rätt säkring, vad ska den heta? säkringen alltså.

hur kan jag kolla om det funkar då? nu har jag ju "tom" tank, dvs bilen har slagit över på bensin så det finns ju lite gas i systemet.
Som det är nu så rycker jag slangen från gasregulator så läcker det gas där, kan jag slita ut rätt säkring låta bilen stå ett tag och sedan kolla om det fortfarande läcker gas till insuget?'
i din andra tråd om startproblem skrev ngn vilken säkring det var kolla där
Men den stora frågan är ju vad heter den säkring jag ska rycka?
Användarvisningsbild
av CarMan
länk till tråden.

jag har inte i huver vilken tummer det är på säkringen, men jag vet exakt vilken det är om jag ser CEM
(på din bil är det näst längst till höger i nedre raden, jag tror ha har tagit säkringen aldra längst till höger i mitten raden)

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]