Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Emiljonsson7 skrev:Märkligt! hade man inte sagt att det "bara" skulle stjäla 12 cm av bagagehöjden? På bilden i länken ovan ser det ut att varta närmare 20cm? Kanske är det för att de var tvugna att överge ståltankarna till förmån för dito av kompositmaterial vilket det stått en del om. Är det någon som vet hur mycket höjd som försvinner?

Håller med er övriga kring att bagagelösningen inte är en höjdare. Min förrförra bil var en Bi-fuel där det bara var 30 liter bensin men å andra sidan var hela bagaget kvar. En RIKTIGT bra ochg RIKTIGT billig bil att köra. Inget effektmonster men helt OK" För mig som bor i storstadsregion fungerade det bra med liten bensintank.

Jag mins inte riktigt, men tror det var 18cm som tankarna skäl i dagsläget. patentet är inte klasr med nya tanken, med den kommer man ner i 11cm tror jag.

Det är samma mått på ståltank & komposit tank, skilnaden är pris & vikt
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
Hej,
Har precis beställt ny tjänstebil enligt nedan.

Volvo V70 II AFV Bi-Fuel Momentum
●Automat
●Silver Metallic
●Vittinge Mörkgrå Textil/Läder
●Herrgårdsvagnpaket 2
●Teknikpaket 1 High Performance
●Textilmattor 4 st i kupén
●Panelinlägg Dark Fineline
●Elektriskt barnsäkerhetslås
●Blåtands handsfree
●Nyckelavstängning krockkudde passagerare
●Aluminiumfälgar Naos 16 tum
●Glasögonhållare förarsida
●Elinfällbara backspeglar
●Drag fast
●Bagage/Lastrumsmatta vändbar/vikbar Offblack
●Skålade gummimattor Offblack
●Paket Lastutrymme (komplett sats)

Leveranstid 2 månader + 3 veckor för gas konvertering

Ska bli kul och intressant med en gasbil som tjänstevagn. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Grattis, du har gjort ett, som jag ser det, riktigt val. Var beredd på att få kritik här på forumet för att du inte valde diesel i stället.
av Halvmas
Grattis till en fin bil. Vet dock inte hur det är med gas-stationer och tillgång på gas nere i Halmstad men det har varit lite si och så med det här i Stockholm. Ska dock bli bättring gällande Bio-gasen hörde jag på P4 igår. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hela västkusten har ju en pipeline från Danmark som fyller på med fossil gas när det behövs, så det bör inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
EON & OKQ8 håller gemensamt på att bygga ut fler tankställen och i södra sverige där jag har mitt säljdistrikt så ser det redan riktigt bra ut, kolla.

http://www.okq8.se/privat/miljo/miljooc ... fordonsgas

Priset på bilen inkl. momentum är ett nettopris där det ej utgår någon rabatt, 332,000:- (272,000:- + 60,000:- för gas konvertering) På övrig utrustning utgår det rabatt på 8,5 % enligt vårt ramavtal med Volvo.

//Nolltrefem
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, du kommer att bli riktigt glad när du ser nettokostnaden. 40% rabatt på förmånsvärdet är inte lite det och så har du den "nya" fina 2,5FT-motorn med den "nya" växellådan. Många som inte kört biogas vet inte att det ofta tom är ganska mycket billigare per mil än både Bensin och Diesel kolla på http://www.fordonsgas.se och gå in på fliken "om gas" och klicka sedan på länken "diagram över prisutveckling" så ser du. Dock har biogasen nackdelen att du tankar oftare. Jag har haft den tidigare Bi-Fuelen och det enda som jag eg hade att anmärka på var effekten i motorn och lite för liten gastank men nu har du ju 231 friska hästar och en bil som i sig är mycket bättre än V70N.

Jag skulle tippa att det iaf gör 1000kr/månad netto för dig jämfört med om du tagit en vanlig 2,5 FT etanolare och ca 2000 kr/månad mindre netto jämfört med motsvarande diesel. Det är inga småpengar!!! Iaf om jag jämför med de kalkyler jag gjorde när jag beställde. Beror iofs lite på dina regler på ditt företag. Omaket med bagaget lär man sig förmodligen leva med. Har inte sett bilen i verkligheten så det är svårt att se hur mycket plats installationen verkligen tar. Och det är ett av de bästa miljövalen du kan göra bland MiljövolVobilarna. När jag skulle beställa ny bil i höstas hade tyvärr inte hunnit släppa Bi-Fuelen så jag hade inte ens valet så det fick bli en 2,5FT vilket iofs också är en riktigt bra bil men inte lika billig. Som tjänstebil så är Bi-fuelen ruggigt prisvärd.

Överenskommelsen med Svensk fordonsgas har tidigare varit att de alltid fyller på "gasnätet" med ren biogas för varje kubikmeter gas som tankas av fordonsgasförare. Tror att detta fortfarande gäller. Gasnätet i sig innehåller ju i verkligheten oftast importerad naturgas och inte biogas men då vet man iaf att varje kubikmeter man kör upp ersätts med ren biogas vilket är detsamma som om man kört på ren biogas. Ex reningsverket (Ryaverket) i Göteborg är ju direkt påkopplad på gasringen numera och skickar sin biogas direkt ut i nätet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
För en privatperson är den enda fördelen att man slipper skatt i ett antal år? I övrigt är det en 60000 kr dyrare bil, helt enkelt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!