Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
ja allt är ju farligt!
isak
Användarvisningsbild
av SvenB
erikn, försök inte säga något negativt om diesel, bara så du vet.
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
Har fabror blivit lite grining av alla dessa tankstopp? :wink:
Nej inte speciellt, jag kommer c:a 50 mil mellan tankningarna. Om jag kört på bensin hade jag kommit en bit till, jag har inte provat. Om jag hade haft dieselmotor hade jag kommit ytterligare en bit. Men jag har lärt mig på detta forum att det enda bränslet som är okritiserbart är diesel.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bensinen är ett tråkigt bränsle som saknar karaktär och själ. Dessutom luktar det apa (jämför spilld bensin i kupén med spilld diesel) och är farligt att inandas.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:Bensinen är ett tråkigt bränsle som saknar karaktär och själ. Dessutom luktar det apa (jämför spilld bensin i kupén med spilld diesel) och är farligt att inandas.
Jag håller inte med dig. Då jag hade dieselbilar som taxi fick vi ha arbetshanskar i en platpåse i bakluckan för att det luktade illa efter tankning om händerna annars. För att inte tala om hur det såg ut på marken vid dieselpumpen. Gjorde man inte så klagade kunderna på dålig luft. Dessa problem uppstod inte i bensinbilarna.
Användarvisningsbild
av isak
de problemen är betydligt mindre med dagens diesel dunstar lika fort som bensin, energiinehållet betydligt sämre än tid-kvaliteer! off topic följer DAKAR där ser man tydligt dieslar har toppositioner på grund av sitt bättre moment någon el gas etanolbil finns inte med!
Användarvisningsbild
av Variosboy
KKR skrev:
bilgalen skrev:
Har fabror blivit lite grining av alla dessa tankstopp? :wink:
Men jag har lärt mig på detta forum att det enda bränslet som är okritiserbart är diesel.
Kände mig lite träffad där var det gäller diesldiskussionerna.
Alla vi som åker diesel VET att det inte är ett miljöbränsle!
Det som stör mig när man pratar ner dieseln (vilket i sak är helt rätt att göra) är att man lyfter Etanolen till skyarna, trots att de stora forskarnamnen inte är överens om Etanolens förträfflighet.
Den dagen en samstämmig kör av Forskare och Experter säger: Välj det här bränslet för miljöns skull! (vilket det nu kommer å bli!?!?) då väljer jag det OM det inte kommer att ruinera mig..
Användarvisningsbild
av erikn
Skrattade gott åt Bilgalens inlägg. :D

Men att lyfta Etanolen till skyarna kanske det upplevs som att det görs, vilket inte jag tycker att man gör. Däremot anser jag att det är ett bra alternativ just nu då det inte finns något annat. Batteribilar är alldeles för dyra, och byta batterier vill man inte göra. Det är möjligt att de i framtiden hittar på bättre batterier, men just nu är det inte ett bra alternativ. Med enkla medel kan man konvertera en bensinbil till etanoldrift.

Framför allt skulle man ta bort makten från oljebolag och diktaturer genom att man kan göra bränsle själv.

Bensinen man har i E85 skulle kunna ersättas med eter som man får genom att upphetta etanol tillsammans med svavelsyra.

Etanol har fördelen att det används i princip på samma sätt som bensin. Skulle man optimera motorer för enbart etanol tror jag att man skulle komma under bensin i förbrukning trots att det har lägre energiinnehåll.

Biogas är ett möjligt alternativ, men i.o.m. att biogasbilar läcker ut metan som är en värre växthusgas än CO2 så har de inte nått ända fram anser jag. Den dagen de får bort metanet så är det ett bra alternativ.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]