NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
andreas_lofgren skrev:
Brainy skrev:Att fransoser hade samma motor vet jag, men att bmw använder samma spis har jag helt missat :shock:
Det har du nog missat på grund av att det inte stämmer alls 8)

Däremot är 1.6d motorn som sitter i Mini gemensam med fransoserna.
Såväl 1,6D som 2,0D är Citroen/Peugeot-motorer (PSA). PSA är världens största tillverkare av personbilsdieslar och deras motorer sitter i mängder av bilar. Dock inte i någon BMW, däremot sitter den förnämliga V6-dieseln i bl.a. Jaguar förutom Citroen C6 m.fl. Någon talade om rykten om svaga vevaxlar till 2,0D. Jag tvivlar på det. Båda dessa PSA-dieslar är kända för att vara mycket långlivade och finns i olika trimningsgrader beroende på vilken bil de sitter i. Off topic, så kan jag nämna en taxiägare som jag känner vars Citroen-diesel (2,0D o samma motor som i Volvo)) nu rullat 145 000 mil och den går fortfarande utmärkt i motorn.
av Lövet
Jo det vet jag. Men någon påstod att 2.0D sitter i BMW och det är helt fel.
Användarvisningsbild
av henka35
Ang. 2.0D så har jag fått rådet av en på TPC att inte trimma den. Rådet kommer från en på Volvo och anledningen är tydligen att den inte klara effekthöjningen på samma sätt som D5 mfl. Vad som exakt är problemet vet jag ej men tydligen har Volvo själva testat en hel del....

//Henrik
av aka06iah
Gourmand skrev:
andreas_lofgren skrev:
Brainy skrev:Att fransoser hade samma motor vet jag, men att bmw använder samma spis har jag helt missat :shock:
Det har du nog missat på grund av att det inte stämmer alls 8)

Däremot är 1.6d motorn som sitter i Mini gemensam med fransoserna.
Såväl 1,6D som 2,0D är Citroen/Peugeot-motorer (PSA). PSA är världens största tillverkare av personbilsdieslar och deras motorer sitter i mängder av bilar. Dock inte i någon BMW, däremot sitter den förnämliga V6-dieseln i bl.a. Jaguar förutom Citroen C6 m.fl. Någon talade om rykten om svaga vevaxlar till 2,0D. Jag tvivlar på det. Båda dessa PSA-dieslar är kända för att vara mycket långlivade och finns i olika trimningsgrader beroende på vilken bil de sitter i. Off topic, så kan jag nämna en taxiägare som jag känner vars Citroen-diesel (2,0D o samma motor som i Volvo)) nu rullat 145 000 mil och den går fortfarande utmärkt i motorn.
Intressant inlägg, må jag säga.
Jag hoppas du är bra på det här, så vilka olika trimningsgrader finns det på 2,0D-motorn?

MVHElias
av Lövet
aka06iah skrev:ilka olika trimningsgrader finns det på 2,0D-motorn?
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#DW10
av aka06iah
...hm...den går ju rejält mkt hårdare i "Volvo´s version" än ursprungsversionen. Vet du om den är hårdvaruuppdaterad i andra avseenden än de som nämns i artikeln? Eller, den här effekthöjningen kanske inte är så blodig, jag kan inte särskilt mkt om motorbyggnad.

Men om originalversionen gav 89 hp, och man med ex. BSR´s hjälp kan hämta ut runt 165 hp, börjar det bli läge att misstänka behov av hårdvaruuppdateringar, eller ska en motor av dagens snitt greja det?

MVH Elias
av Lövet
Det är stora hårdvaruskillnader mellan 90hk och 136hk från början så det är från 136hk du ska räkna. 136hk har jämfört med 90hk fyra ventiler per cylinder istället för två, intercooler och variabel turbingeometri.

Betänk att BMW tar ut 204hk ur sin tvålitersdiesel i 123d version så det går numera att få ut ganska mycket litereffekt ur dieslarna.
av Gourmand
Intressant inlägg, må jag säga.
Jag hoppas du är bra på det här, så vilka olika trimningsgrader finns det på 2,0D-motorn?

MVHElias[/quote]Det kan jag inte i detalj. Men, man kan nog räkna med att det är mer än "mjukvaran" som skiljer. I sin senaste version i nya Citroen C5 ger denna HDI-motor 160 eller om det var 165 hk. Den är något snålare än föregångaren som gav 140 hk. Den första versionen med 16-ventilstopp tror jag gav 133 hk osv. Men, som sagt, det är mer än mjukvaran som skiljer. 90-hästarsmotorn har, som Anders Löfgren påpekade, t.ex en 8-ventilerstopp och är alltså en annan motor. Vad gäller den senaste 160-hästarn går den extremt tyst och vibrationsfritt i Citroenversion. Något jag själv provat. Men, som sagt, det är oftast mer än mjukvaran som skiljer motorerna åt.
av aka06iah
Tack hörrni, alltid lika kul att häpnas över er kunnighet!

MVH Elias

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]