Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Hmmm - Helt kass är nog inte kontaktvärmaren, men det värmer i första hand oljan, inte kylvattnet, vilket då upplevs som negativ eftersom man inte får "varm" bil på en gång - men varm olja - bra för motorn
Momentum skrev:Hmmm - Helt kass är nog inte kontaktvärmaren, men det värmer i första hand oljan, inte kylvattnet, vilket då upplevs som negativ eftersom man inte får "varm" bil på en gång - men varm olja - bra för motorn
Nä, all värme är bättre än ingenting, även att andas på blocket. :) Så helt kass var att ta i, men ultrakass är kanske mer korrekt. Även Volvo väljer att avstå från kontaktvärmarna, om jag förstått rätt, även fast de är billiga o enkla i monteringsproceduren.

Mvh
Här är kylslangen borttagen och man ser de två anslutningsrören. Slangen satt med vanliga slangklämmor. När slangen lossas kommer det rejält med kylarvätska:

Bild

Här är slangvärmaren provmonterad utan slangklämmor. Noterbart är att den vänstra slangen är samma slang som satt monterad på oljekylen. Justera värmaren så att det inte blir veck eller kraftig vinkel på nån slang då det kan hämma vattencirkulationen:

Bild

Här är värmaren nertagen, slangklämmor påträdda, värmaren uppsatt igen och slangklämmorna åtdragna. Det är trångt så litet spärrskaft eller dito fast nyckel rekommenderas. Jag bytte även kabel samt värmeskydd till kabeln:

Bild

Sen var det bara att fylla på kylvätska enl ordinarie instruktioner.

Mvh
av Fred
Tack så mycket för de bilderna! Eventuellt ska jag flytta till ett ställe där jag inte har tillgång till garage så då kommer jag överväga en motorvärmare. Som jag ser det så kommer det garanterat bli en slangvärmare och nu när jag såg hur enkelt det är att montera så är jag än mer övertygad! :D

Är din Calix?
Japp, jag har Calix.

Jag har o-så en motorskyddskåpa monterad under motorn å den täcker även slangvärmaren å de e bra!
Senast redigerad av 1 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
-94 9000 2,3T cse skrev:Japp, jag har Calix.

Jag har o-så en motorskyddskåpa monterad under motorn å den täcker även slangvärmaren å de e bra!
Jag har också skyddskåpan och när jag tittade på dina bilder i ditt album så undrade jag lite om inte slangvärmaren tar emot denna? På en av bilderna såg det ut som om värmaren hängde ned lite...
Ligger din och skaver emot skyddskåpans ovansida?
Nej, den ligger inte emot kåpan, däremot ligger den lika lågt som nedre kanten på oljekylaren, men inte lägre. Kåpan går ett antal cm lägre där.
av Fred
Ah, kanon! Då såg jag rätt i alla fall! ;) Vad har du för motor i sin bil? Jag tänkte om det kan skilja mycket från min 140 hk 2,4l femma...

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Googlar man 24276543 så finns det filter til[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]