Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är fortfarande en idiotisk idé att vara totalt förlitad på något som kan ta slut öht.

Var är det för snustorra jävlar som utgör oljekramarna egentligen? Är ni nöjda med att bara mala på i samma ekorrhjul för evigt eller vad fan är det för fel på er?

Jag får klaustrofobi av att ens tänka mig en sån mental liten cell att sitta inspärrad i.

Säkerligen kommer oljan räcka länge, jag har aldrig riktigt köpt att den skulle ta slut snart, men VARFÖR skulle vi använda den om vi kan skapa ett perfekt kretslopp att leva i istället?
Användarvisningsbild
av isak
den skulle vara SLUT om 20 år? sa man redan på 50talet! ekorrhjul eller verklighet döm själv? förresten crumpets "varför är du så osäker i din sista mening säger väl allt om dig"
isak
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
Att olja nyproduceras i högre takt än man hittills trott är väl än så länge en obevisad teori? Det finns två läger, ett som säger att vi är oskyldiga till den globala uppvärmingen, om den ens existerar, och de som säger att den är ett hot och att vi bär skulden. Jag vill inte tro på domedagsprofeterna, men tänk om de har rätt?

Istiderna inträffar med en viss regelbundenhet. Hur klimatet är mellan istiderna, hur långt det går mellan dem och hur omfattande istiderna blir styrs av en mängd faktorer, bland annat albedo, växthusgaser, jordaxelns lutning och en massa annat. De tydligaste cyklerna är på 100000 år men inom denna period går det cykler om 21000 år och 41000 år. De sista resterna av inlandsisen smälte för ungefär 10000 - 12000 år sedan och landhöjningen pågår fortfarande. Jag är ingen expert på området och satt och läste lite om istider nu. Allt pekar på att vi är på väg in i en värmeperiod som kommer att vara i tio tusen år och sedan blir det kallar igen. Just nu är det som varmast.
Bild
av *pettson*
crumpets skrev:Det är fortfarande en idiotisk idé att vara totalt förlitad på något som kan ta slut öht.

Var är det för snustorra jävlar som utgör oljekramarna egentligen? Är ni nöjda med att bara mala på i samma ekorrhjul för evigt eller vad fan är det för fel på er?

Jag får klaustrofobi av att ens tänka mig en sån mental liten cell att sitta inspärrad i.

Säkerligen kommer oljan räcka länge, jag har aldrig riktigt köpt att den skulle ta slut snart, men VARFÖR skulle vi använda den om vi kan skapa ett perfekt kretslopp att leva i istället?
Berätta för oss alla hur det perfekta kretsloppet ser ut är du snäll?
Berätta gärna när det introduceras? Det som finns att tillgå idag vad gäller olika alternativ är som att vända sej till tvshop när man söker proffssaker.. En ren besvikelse på samtliga marknader..
*pettson* skrev:
crumpets skrev:Det är fortfarande en idiotisk idé att vara totalt förlitad på något som kan ta slut öht.

Berätta för oss alla hur det perfekta kretsloppet ser ut är du snäll?
Berätta gärna när det introduceras? Det som finns att tillgå idag vad gäller olika alternativ är som att vända sej till tvshop när man söker proffssaker.. En ren besvikelse på samtliga marknader..
Crumpets inlägg är faktiskt ett av de mer intelligenta i den här tråden. Det perfekta kretsloppet ser nog olika ut för olika personer så det är nog svårt att redogöra för hur det skall se ut. Men att fortsätta köra på döda dinosaurier bara för att vi hittat några till är en dum idé i flera avseenden. Inte minst i skuggan av global uppvärmning. Ja, om den nu existerar. Om den existerar så måste vi ändra oss jävligt snabbt. Hotet om global uppvärming är lite som hotet om ett krig. Ingen tror att vi skall bli invaderade av ryssarna men många tycker att vi skall ha ett starkt försvar, för man vet ju aldrig. Om den globala uppvärmingen är verklig så kommer det att vara försent att ändra sig när vi väl sitter i skiten. Att det idag inte finns några praktiska alternativ till att elda med döda dinosaurier misstänker jag beror på ren och skär politik plus att några förmodligen tjänar pengar på att fortsätta som vanligt. Man skuller på världsmarknadspriser på majs, man snackar om sockerrörsetanol från Brasilien och man snackar om RME-bränsle som förstör motorerna. I de två första fallen handlar det om politik, och politik är inget annat än vilja. I det andra fallet handlar det om teknik. Finns det någon bransch som är så förändringsobenägen som bilbranschen?

Det handlar nog också om att ändra sin livsstil och värderingar. Det kanske är läge att inse att flest prylar när man dör inte är den som vinner? Det är ju helt sjukt att det är billigare att köpa nya prylar än att laga dem vi har! Nya prylar kräver mer resurser. Och så vidare. Det handlar alltså inte bara om att fylla bilens tank med något miljövänligt, det handlar om att lugna ned sig och fundera på vad som egentligen är värt något.

Frågan är vad man som individ kan göra? "Berätta gärna när det introduceras". Varför inte sätta igång och introducera det själv? Eller är du lika handlingsförlamad som de flesta andra som utgår från att någon annan skall ta ansvar hela tiden? Det är möjligt att du drar ditt står till stacken i både stort och smått, men din inställning är ungefär lika modern som de där dinosauriena vi så gärna eldar upp. Allt handlar inte om fiffiga tekniska lösningar som någon annan har tänkt ut, det mesta handlar nog trots allt om att bli medveten och ha en vilja att göra det som i hjärtat känns rätt. Och det klarar nog de flesta.
(Detta inlägg är inget svar på llesrof:s inlägg ovan, utan riktar sig till hela miljödebatten)

Utan att välja sida i den här diskussionen så kan man ju i alla fall säga att många som diskuterar miljön har väldigt lite kött på benen..
Säger inte att jag har mer, men jag ser ju tendenserna när folk snöar in sig stenhårt på en enda sak och driver den linjen till MAX!
Många har gamla föråldrade synsätt på hur värden fungerar.
Många kan en promille av hela naturens funktion och baserar sina åsikter på den promillen.
Man måste ju se hela bilden om det ska vara intressant att diskutera.

Ex:
Man gjorde i somras en miljöstudie av olika fordon och kom då fram till att om man tog med hela produktionscykeln, användning och skrotning så var en Hummer mer miljövänlig än en Toyota Prius. Så frågan är om inte Hummern ska ha miljöpremie då!? :wink:
Det finns en anledning till varför domedagsprofeterna i princip får stå oemotsagda.... västvärldens regeringar älskar denna miljö hoax då det endast är en ursäkt att beskatta produktiva medborgare & företag.

Se bara på hur det gick med strafftullarna i Stockholm... så fort myndigheterna fick klart för sig att fler & fler köpte miljöklassade fordon som var undantagna tullarna (uteblivna intäkter) så har man nu lagt order till VV (kommer inte ihåg vafan de kallar sig numera) att klassificera om miljö bilarna...dvs, ytterst få typer av bilar skall godkännas som miljöbilar.

Helt plötsligt så är det inte så viktigt med miljön längre.....

Hur stor del av alla dessa höjda & nya skatter & "avgifter" är öronmärkta till att förbättra miljön? Någon som vet? Större delen av intäkterna sugs upp av statskassan som vanligt för att kunna slösas bort på helt andra områden.

Men.... spelar ju iof ingen roll hur mycket man än beklagar sig då det finns gott om svenskar som säger " Jag har minsann inget emot att betala höga skatter"...
av pjfj
Det enda man kan vara 110% säker på är att miljön och klimatet mår bättre utan de utsläpp vi bidrar till. Sedan kan man sitta och klyva hårstrån och påstå att det ena är värre än det andra hur länge som helst. Men dagens livsstil håller inte. Alltför många gånger har vi kommit på för sent att utsläppen hade fullständigt oanade följder. Redan.

Att sitta och förneka att utsläpp är problem är ganska tragiskt.
Oavsett om det går att hitta MER skit att skicka ut i atmosfären.
V70BiFuel03 skrev: Men.... spelar ju iof ingen roll hur mycket man än beklagar sig då det finns gott om svenskar som säger " Jag har minsann inget emot att betala höga skatter"...
Obehagligt nog brukar de som uttalar sig så betala väldigt lite skatt själva. Vanligen för att de försörjs av någon annan...
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]