Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
rejsbo skrev:Jag såg att Clas Olson säljer CTEK, men deras modeller heter ZAFIR.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =143389054
Clas Olson verkar ha fel uppgifter i sina specar, enligt CTEK's egen hemsida så är det batterier 1,2-90Ah som gäller för Zafir 45 mot 1,2-120Ah för 3600. Sen skiljer det sig i garanti också, Zafir har 3 års garanti medans 3600 har 5 år.

Skillnaden i garanti skulle för mig motivera köp av 3600. :)
av Lacke
Jag skulle nog satsa på en kraftigare laddare om den bara är ansluten då EL-värmaren är inkopplad!
Annars blir det inte mycket till laddning :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
hur dyr är calix laddare? kostar den verkligen över 1000:- ???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lacke skrev:Jag skulle nog satsa på en kraftigare laddare om den bara är ansluten då EL-värmaren är inkopplad!
Annars blir det inte mycket till laddning :roll:
rejsbo skrev:Hemma har jag el, med ständig inkoppling
Verkar vara gott om tid,
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har också funderat en del på det här men fastnat på ett problem: vi har bara 6 amps säkringar i stolpen på jobbet.

Motorvärmaren tar ca 400 watt (ca 2 Amp) och den kan jag inte stänga av. Det gör att det är ca 4 amp kvar. XS7000 tar upp till 7 amp så den går helt bort, finns inte en chans att säkringen i stolpen håller för den en längre tid. XS3600 tar upp till 3.6 amp vilket gör det möjligt att köra den tillsammans med motorvärmaren på en 6 amp säkring.

Om jag skulle vilja använda en kuppevärmare så måste jag kunna koppla bort laddaren, annars finns det inte ström nog till den. Alltså måste det till en knapp någonstans där man kan välja att ladda batteriet eller inte. Helst vill man ha den knappen i kuppen och slippa vara inne i motorrummet och pilla. Eftersom det blir en 220v brytare så ställs det dock lite krav på den och det är svårt att hitta någon snygg och smidig. Alternativet med ett relä med 12v styrspänning finns också, men blir lite krångligare.

Just nu lutar det åt två skilda system, motorvärmare och kuppeuttag får vara orörda. Jag stoppar in en laddare med en egen anslutning. Exakt hur den anslutningen ska göras har jag dock inte bestämt än.
Användarvisningsbild
av Funk
XS 7000 lämnar 7 amp vid ca. 12 volt så den borde dra någonstans kring 100 watt (när den laddar max) vilket i sin tur blir under 0,5 ampere vid 230 volt...

Laddare (100W) + kupevärmare (650W) + Motorvärmare (400W) = lite drygt 5A om jag räknat rätt i hastigheten...

/Thomas
Användarvisningsbild
av bjornw
Funk skrev:XS 7000 lämnar 7 amp vid ca. 12 volt så den borde dra någonstans kring 100 watt (när den laddar max) vilket i sin tur blir under 0,5 ampere vid 230 volt...
Jag tyckte det lät mycket med en förbrukning på 7 amp. Mekonomen säljaren som lurade in mig på det spåret ska få veta att han tänkt fel... Han påstod att de hade det här problemet med installerade laddare i bilar. Undrar om han hittade på???

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]