Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ctamer
Hej,

Jag har en V70 -06 som har börjat låta konsigt i bakvagnen.

Det låter ungefär som något ligger löst i bagageutrymmet och slår mot plåten.
Ljudet kommer när man accelererar från stillastående eller kör i låga hastigheter. Det låter även när man kör över gupp/farthinder.
Ljudet kommer från höger bak/mitten.
När man kommer upp i ca 30km/h så försvinner ljudet helt.
Om man lastar bilen lite tyngre där bak så minskar ljudet.

Det kom efter att jag satt på mina vinterdäck. Om det har något samband eller uppstod exakt när jag bytt däck är jag inte säker på.

Jag har läst att det kan vara glapp krängningshämmaren.
Jag läste även att det ibland skulle kunna hjälpa att endast hissa upp bilen igen och sänka den för att ljudet skulle försvinna.

Tacksam för tips.

/Anders
av raggazon
har haft liknande problem. efter att ha hissat upp bilen å undersökt bussningar, krängningshämmare, stötdämparfäste utan att hitta något fel försvann ljudet när jag hissat ner bilen igen och har inte kommit tillbaka sedan dess, mest troliga fel stötdämparfäste eller stabilisatorstag
Användarvisningsbild
av Honke
CTAMER: hur har det gått med bilen?? Har liknande fenomen på min o undrar om du fått rätt på det?!
av ctamer
Jag hade bilen inne på en verkstad men de kunde inte höra ljudet. De lossade på avgassystemet och kollade dämparna men hittade inget där.

Jag tyckte det var konstigt att de inte hörde ljudet men när jag hämtade bilen så hörde inte jag det heller. Det var borta. Efter några dagar kom det dock tillbaka, inte lika mycket som innan men det är fortfarande där.
av Debdz
Jag har liknande problem nu, ska åtgärda det om nåogn dag.

Dem på Volvo kom fram till att det är fel på handbromsen, lyfter man man bromsen lite så den precis börjar ta så upphör ljudet! dock så skramlar det för mig hela tiden när jag kör på ojämn/guppig väg oavsett hastighet...
av oilhead
Jeg har liknande ljud påmin 06 mod. Har nivåmatic, kan detta ha noko med ljudet? Bilen har varit på service uten at de inte fant nokon feil på bilen.

Thomas

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]