Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maks
Tja Har en 740 tic -88a. Felet är. Tomgången vandrar massor om ja har kontakten till tomgångsmotorn inkopplad.Så ja kör utan den i och med strypt slang till tomgångsmotorn. Det klickar inte till i den då ja har kontakten i och sätter på tänningen. vet du var tomgångsboxen sitter och om det kan va fel på den kanse? tomgången funka som den skulle innan ja gjorde iårdning motorn, Det fel ja gjort var att råka sätta i tomgångskontakten i spjällägesgivaren och tvärtom kanse hände nått då? Mkt tacksam för svar! =) Motor b230fk Motronic sprut. Mvh Max
av johanLeet
hej!

koppla in multimeter och mät om det kommer någon ström när du vrider på tändningen , kommer det ström så är tomgångsmotorndöd.

det ska skilja vid kontaktstyckerna ska inte gå att sätta fel ( har jag för mig )

mvh johan
av maks
johanLeet skrev:hej!

koppla in multimeter och mät om det kommer någon ström när du vrider på tändningen , kommer det ström så är tomgångsmotorndöd.

det ska skilja vid kontaktstyckerna ska inte gå att sätta fel ( har jag för mig )

mvh johan
Okej ja har redan bytt tomgångsmotor. Det klickar inte till i den när ja drar på tänningen ens ;/ Jo de går faktist att sätta fel Men ska mäta för säkerhets skull. =)
av Gargamel
maks skrev:
johanLeet skrev:hej!

mvh johan
Okej ja har redan bytt tomgångsmotor. Det klickar inte till i den när ja drar på tänningen ens ;/ Jo de går faktist att sätta fel Men ska mäta för säkerhets skull. =)
Om du inte hittat felet än så kan jag berätta att framför dörren vid pedalerna så sitter en svart styrbox med en svart och en blå kontakt för tomgången på motronic. Om man förväxlar kontakterna till spjällägesgivaren och tomgångsmotorn så kan denna brännas och man får en tomgång som hoppar som en jojo.....
av emil_yttervik
Jag har 12v på tomgmotorn hela tiden och spjällägesgivaren verkar funka som den ska (omhmätt den). Om jag mätar på kontakten till tomgmotorn så har ja mellan mitten stiftet och ett av de andra 12 v oavsett om jag påverkar spjällägesgivaren eller inte. Kan det vara styrbox en som är paj då?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]