Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masterdvick
Vi har kört volvo så länge jag minns från 140 till nu V70 och alltid varit nöjda men på sista tiden har frugan börjat tjata om att byta till något som är bättre för hästsläp.Jag får slåss för min tro på Volvo mer och mer när hon pratar om sina bakhjul eller 4 hjulsdrift,totalvikt med vanligt eller tungt släp körkort och jag vägrar tro att det är så illa.
Kan det verligen vara så att både merca,bmw och subaru m.m slår volvo i drag användarvänlighet?
Tyvärr jobbar hon på försäkringsbolag såhon kan snabbt slå in ett bilmärke och få fram alla tekniska data så jag känner mig maktlös när hon rablar låga kilo på de vanligaste nyare volvos.
Hjälp mig mot detta hot om att hemska tanke byta märke!!!
av kato_the_knight
Ja - generellt gäller ju att B-kort = 1 häst där bak BE-kort = 2 hästar där bak

Jag har inte hittat någon bil som klarar släp med 2 hästar baktill på B-kort.
Själv har jag en V70 D5 AWD - helt suverän dragbil ! håller dessutom på att ta BE-kort så att jag kan få dra 2 hästar (måste dock byta hästtransport också ).
Dock är max släpvagnsvikt på B-kort ganska låg (1280kg) har hon Halvblodshäst kan detta bli ett problem då de kan väga upp mot 700kg och släpet har en tjänstevikt på 680kg... mycket siffror att tänka på...
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Ett problem som jag ser det är att maximalt tillåtna dragvikt på B-Kort krymper allt mer då bilarna blir tyngre.

Om Du inte redan har det så skaffa BE-Kort så är detta problem löst, då är det tillverkarens uppgivna maximala dragvikt som gäller.

Fwd är att föredra som dragbil, därefter bakhjulsdrift, slutligen på sista plats framhjulsdrift, men det är ibland som att svära i kyrkan.

Skaffa BE-Kort och håll Dig kvar i "volvo-träsket".

Lycka till

//
Micke
av 2komma4T
Mikael_0223 skrev:
Fwd är att föredra som dragbil, därefter bakhjulsdrift, slutligen på sista plats framhjulsdrift, men det är ibland som att svära i kyrkan.

//
Micke
Är inte Fwd = front wheels drive = framhjulsdriven, borde ju vara Awd du tänker på?
Användarvisningsbild
av SvenB
rackapooding skrev:En xc70 d5 med fyrhjulsdrift borde väl passa bra? får väl dra något på 2.2 ton om jag inte minns fel
Jo den har mycket bra dragvikt om du har BE-körkort, om du har B-körkort får du bara dra en vagn med max 1100 kg totalvikt.
av masterdvick
Härligt med lite volvokompisar i denna frågan,det är som sagt mycket viktsiffror att håla reda på.
konstigt nog när det gäller B körkort så verkar till och med en gammal golf ha bättre siffror än typ vår V70 när det gäller maxvikt.helt annat om man har BE.Vi har en liten häst och en D-ponny men det blir tungt ändå.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ofta så kan en mindre och lättare bil dra tyngre släp med B-körkort på grund av tågvikten.
Användarvisningsbild
av gooose
Sverige är fantastiskt.

Liten bil = tungt släp = hål i huvudet.

Tung bil =lätt släp = ????

Ta BE Behörighet så åker du tryggt och säkert o lagligt

//Goose

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Googlar man 24276543 så finns det filter til[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]