Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Menar du att dom lyckades pricka en pit manöver när bilen passerade med 150 blås och dessutom hann ikapp den i samma vända OCH lyckades parkera på den.
För det är ju det som uppenbarligen måste hänt om scenariot i övrigt är sant.. Annars fungerar det utmärkt att pricka när man är vid sidan om när man ändå prejat bilen. Mötande däremot är skitsvårt eftersom det är däcksidorna du vill åt.

Så det är läge att hoppa ur polisbilen när GM svänger runt?

För min del kan du skriva vad du vill. Det är poliserna på plats som gör en bedömning av läget. Att börja skjuta utan att bli hotad själv och med en massa folk runtomkring låter inte helt rätt.
av llesrof
XC90_Executive skrev:
För min del kan du skriva vad du vill. Det är poliserna på plats som gör en bedömning av läget. Att börja skjuta utan att bli hotad själv och med en massa folk runtomkring låter inte helt rätt.
Kan hålla med om det. Men tyvärr så verkar ju den genomsnittliga användaren på *valfritt bilforum på internet* ha en verklighetsuppfattning baserad på piratkopierade amerikanska actionfilmer. Då kan man ju vara världsmstare i allt :mrgreen:
av *pettson*
XC90_Executive skrev:
*pettson* skrev:Menar du att dom lyckades pricka en pit manöver när bilen passerade med 150 blås och dessutom hann ikapp den i samma vända OCH lyckades parkera på den.
För det är ju det som uppenbarligen måste hänt om scenariot i övrigt är sant.. Annars fungerar det utmärkt att pricka när man är vid sidan om när man ändå prejat bilen. Mötande däremot är skitsvårt eftersom det är däcksidorna du vill åt.

Så det är läge att hoppa ur polisbilen när GM svänger runt?

Egentligen är det ju ingen som ifrågasatt deras bedömning om skjuta eller icke skjuta, det är ju total nonsens.
Det som efterlyses är att reglerna i sverige är såpass hårda att dom aldrig någonsin skulle fått skjuta, knappt ens om det funnits ett personhot mot dom själva. Kanske hade dom fått tagit fram pepparsprayen och målat sidan på bilen? För hade fönstret varit öppet hade kanske den andra föraren kunnat få peppar i ansiktet och därmed naturligtvis varit ett hot mot andra traffikanter. Att utföra en pitmanöver medans folk kan fotografera en serie bilder på nära håll visar ju verkligen att man hållit avstånd så ingen kan bli skadad. Om det nu var det som skulle framhållas? Obs..ironi.
Det som efterlystes vara att man ska få använda sitt vapen mera till sånt som man idag använder sin bil som murbräcka till. Kikade du på kostnaderna på reparation av materiel så inser du att murbräcka kanske är bättre ord än tjänstebil, några andra förklaringar finns inte.
MEN konstaplarna själva sätter inte sina egna regler så det lär inte hjälpa att tycka om dom i slutändan. Inte mera än att det inte är särskilt effektivtatt kvadda sin egen bil och få krypa ur denna. Hade det gått lite lite snedare än det gick hade kanske ett par polismän blivit rejält skadade istället. Nu inskränkte det sej ju till måttligt skadade bovar och en helkvaddad bil samt en som lär behöva en stund i riktbänken för uppmätning, för att vara helt säker att köra med igen.
Det rök inte mera än ca 50.000kr där.. ja om nu inte nåt var skadat på murbräckan alltså?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om Svenska Polisen inte hade några vapen alls så kanske statistiken över dödade poliser och brottslingar med för den delen sett mycket bättre ut, det är ju bara att titta på vårat grannland Norge så förstår man att det faktiskt är ett effektivt sätt att spara människoliv!

Hellre lite bortslösade pengar från statskassan än döda människor..

Vill man se motsatsen till Norge kan man korsa Atlanten å titta på våra skjutgalna grannar i väster! Nej, tack så vill jag inte ha det...
av *pettson*
Variosboy skrev:Om Svenska Polisen inte hade några vapen alls så kanske statistiken över dödade poliser och brottslingar med för den delen sett mycket bättre ut, det är ju bara att titta på vårat grannland Norge så förstår man att det faktiskt är ett effektivt sätt att spara människoliv!

Vill man se motsatsen till Norge kan man korsa Atlanten å titta på våra skjutgalna grannar i väster! Nej, tack så vill jag inte ha det...
Intressant att du nämner det. Dödade poliser har vi inte speciellt gott om i vårt avlånga land. Dödade brottslingar har vi inte heller gott om. Så hur man liksom länkar ihop landet triggerhappy med sverige vet jag inte, det finns inga likheter. Men diskussionen är otroligt sned ändå. För du är insatt i att en brottsling i sverige idag har det såpass bra att folk faktiskt begår brott för att få ha ett trevligt ställe att bo på. En bekant jobbar inom kriminalvården och har nu haft samma fängelsekunder dom senaste 16!!! åren. En gång per år.. varje vinter för att vara exakt. Samma klientel återkommer varje vinter. Men å andra sidan kan man klaga på dom? Du har en varm cell, tv, kabeltv, fin mat och du har fri sjukvård och får utbildning. Inte helt illa om man är black i dagens samhälle. Visst finns det mörkare hörn, men där hamnar inte normalsvensson som varit elak.
Visst är det fint att vakna upp varje dag och se att brottslingar oavsett vad man gjort är mera värda än ens egna barn i samhället?
Låt se.. motala kommun gnölade nu över att skolmaten var för dyr se.. hela:3.60kr/ portion kostar den. Den trevliga nybyggda anstaltsdelen i kolmården kommer att leverera mat till självkostnadspris då fångarna ska laga mat själva för att *spara*. Endast 56kr/ portion..
På en rak fråga om varför fångmat måste vara så fin får man svaret: Fångar som inte är nöjda bråkar och förstör, det kostar mindre att hålla fångarna nöjda.
Antar att det är politiken som gillas? Att man ska få vara kriminell och ändå älskas av samhället så att man inte bråkar mera?
*pettson* skrev:Egentligen är det ju ingen som ifrågasatt deras bedömning om skjuta eller icke skjuta, det är ju total nonsens.
....."".....
Det rök inte mera än ca 50.000kr där.. ja om nu inte nåt var skadat på murbräckan alltså?
I Sverige så rankas liv högre än bil. Om en bil har stuckit från ett stopp så tycker inte jag personligen att skjuta vore det som kom närmast till hands....
Användarvisningsbild
av Variosboy
*pettson* skrev:
Variosboy skrev:Om Svenska Polisen inte hade några vapen alls så kanske statistiken över dödade poliser och brottslingar med för den delen sett mycket bättre ut, det är ju bara att titta på vårat grannland Norge så förstår man att det faktiskt är ett effektivt sätt att spara människoliv!

Intressant att du nämner det. Dödade poliser har vi inte speciellt gott om i vårt avlånga land. Dödade brottslingar har vi inte heller gott om. Så hur man liksom länkar ihop landet triggerhappy med sverige vet jag inte, det finns inga likheter. Men diskussionen är otroligt sned ändå. För du är insatt i att en brottsling i sverige idag har det såpass bra att folk faktiskt begår brott för att få ha ett trevligt ställe att bo på. En bekant jobbar inom kriminalvården och har nu haft samma fängelsekunder dom senaste 16!!! åren. En gång per år.. varje vinter för att vara exakt. Samma klientel återkommer varje vinter. Men å andra sidan kan man klaga på dom? Du har en varm cell, tv, kabeltv, fin mat och du har fri sjukvård och får utbildning. Inte helt illa om man är black i dagens samhälle. Visst finns det mörkare hörn, men där hamnar inte normalsvensson som varit elak.
Visst är det fint att vakna upp varje dag och se att brottslingar oavsett vad man gjort är mera värda än ens egna barn i samhället?
Låt se.. motala kommun gnölade nu över att skolmaten var för dyr se.. hela:3.60kr/ portion kostar den. Den trevliga nybyggda anstaltsdelen i kolmården kommer att leverera mat till självkostnadspris då fångarna ska laga mat själva för att *spara*. Endast 56kr/ portion..
På en rak fråga om varför fångmat måste vara så fin får man svaret: Fångar som inte är nöjda bråkar och förstör, det kostar mindre att hålla fångarna nöjda.
Antar att det är politiken som gillas? Att man ska få vara kriminell och ändå älskas av samhället så att man inte bråkar mera?
Inte många döda poliser och brottslingar nej, men jag vill ha NOLL! Alternativt så få som möjligt! Och jag är övertygade om att mer användning av vapen skulle ge fel resultat..
Det som var andemeningen i mitt inlägg, vilket du valde att tolka på ett helt annat sätt var att pengar är mindre värt än människoliv, och därför anser jag fortfarande att poliserna på bilderna gjorde rätt istället för som du vill: "Fram med pickan!"

Har man någon som helst vapenvana och vet vad man pratar om så vet man att för att kunna skjuta under de omständigheterna och göra det säkert så måste man träna oerhört mycket, det är inget man bara gör.. Att träna så mycket som krävs för att göra det kostar förmodligen mer än plåtskadorna som uppstår.. Plus att risken för att skada allämänheten är mycket större med en förlupen kula..

Att det är en snedvriden fördelning mellan skolmat och kriminalvård är en helt annan diskussion som jag är i det stora hela är överens med dig om..
Vill man ha bättre skolmat får man angagera sig politiskt, för det är där det sitter fast..
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Låt se.. motala kommun gnölade nu över att skolmaten var för dyr se.. hela:3.60kr/ portion kostar den.
Skolmaten i Motala kostar 4710 kr per unge och år.
Dividerar man med antal skoldagar minus skolk, sjukdom etc blir det ca 30 kr / portion.

Små barn är inte så stora i maten.
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
*pettson* skrev:Låt se.. motala kommun gnölade nu över att skolmaten var för dyr se.. hela:3.60kr/ portion kostar den.
Skolmaten i Motala kostar 4710 kr per unge och år.
Dividerar man med antal skoldagar minus skolk, sjukdom etc blir det ca 30 kr / portion.

Små barn är inte så stora i maten.
Vackert framkrattat.. om det nu inte varit så att det vore uträknat på utlämnade portioner.
Det intressanta är den *officiella siffran som nämns till tidningen..* och den siffran som gled ur rektorerna vid informationen. Dom går inte ihop överhuvudtaget.
Officiella siffran är drygt 9kr.. rektorssiffran är 3.60.. fortfarande enligt utlämnade portioner.
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]