Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Skillnaden mot oss andra är bara att vi inte hycklar om det.

Och jag som röstat på dig som "2009 år Jagrullare" bland annat för att du inte sågar en jämnsmed fotknölarna. Jag har rent samvete och hycklar inte. Sedan jag tog ut min bil 21/10-09 har jag bara kört på etanol, det har du väl sett på forumet. Jag har varit en av de som du ansett hålla på med "etanoltjat".
av Lövet
Det blir bara för jobbigt när vissa sitter och tjatar om miljöpåverkan men sedan visar statistiken så tydligt att det enda som räknas är pengar för etanolförarna. Inget ont (eller onaturligt) i det men jag tycker man ska stå för vad man gör helt enkelt. Om 2 år försvinner förmånsvärdesrabatten på etanolbilar. Undrar vad som händer med försäljningen då. *lätt ironisk*

Tillhör du dem som enbart tankar etanol så är ju det hedervärt.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Om 2 år försvinner förmånsvärdesrabatten på etanolbilar.
Jo men det där är ju inte specifikt för etanolbilar, det gäller ju alla "miljöbilar". Jag tror nog att, precis som det var med miljöbilspremien att de måste ersätta den med något annat om den tas bort om de styrande skall få någon trovärdighet i miljödebatten. För fortfarande är det ju så att snåldieslar, snålbensinare, elbilar, biogasbilar och etanolbilar räknas till att ha mindre miljöbelastning.
Senast redigerad av 4 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av MattiasD
Återigen, att köpa Dieselbil med ekonomi som argument kommer att göra folk besvikna. Folk verkar ha glömt att priset för en liter Diesel låg på över 15 kr för bara 1,5 år sedan. Sedan dess är skatten höjd och kommer att höjjas ytterligare. Räkna med ett pris på 16-18 kr/litern vid nästa högkonjunktur. Större konkurans om Dieseln till följd av fler bilar som drivs av bränslet och med den tunga trafiken kommer också att driva upp priset. Kravet på 10% förnyelsebar energi i transportsektorn lika så. Jag hoppas också vi kan nationellt ha ett högre krav, gärna 20% eller mer. Då skulle priset på fossilbränslen behöva höjjas mer. När folk erkänner att de enbart går på priset är en ordentlig höjning det enda språk som de förstår.

Jag tycker att räkna kronor och ören är mycket egoistiskt när man tydligen ändå har råd med en bil för över 300kkr. Man stödjer gärna oljebolagen, man äventyrar miljö, och på kort sikt andras hälsa. Allt för att spara några kronor på det egna kontot....fullständigt obegripligt.

Jag kör enbart på etanol och just nu är det billigare att köra på etanol. Men den sniknes logik så borde de flesta flexifuelbilar köras på etanol just nu.
Användarvisningsbild
av mane
Ingen som tycker vi är lite OT :wink:

Ford motorn känns som ett bra komplement, mellan de befintliga 145 och 231 hästarna. Synd bara att den inte var snålare
av tunnis
Krusell skrev:I bla.a Holland säljs 2.0t tills XC60 i kombination med powershiftlådan. Den kombinationen har en förbrukning på 8,6l/100km
En sån skulle jag vilja ha, hoppas den kommer till swedala som MY11. :-O)

Har du koll på vad den gör 0-100?
av MattiasD
mane skrev:Ingen som tycker vi är lite OT :wink:

Ford motorn känns som ett bra komplement, mellan de befintliga 145 och 231 hästarna. Synd bara att den inte var snålare
Jo, hehe, det var tydligen känsligt att påpeka att motorn bör vara en 2.0FT ;)

Jag håller med och Volvo behöver verkligen öka sitt motorutbud med mindre och snåla ottomotorer med turbo för ökad verkningsgrad. En 2.0FT är en bra början, men en 1.6FT bör vara nästa naturliga steg.
Användarvisningsbild
av mane
MattiasD skrev: Jo, hehe, det var tydligen känsligt att påpeka att motorn bör vara en 2.0FT ;)

Jag håller med och Volvo behöver verkligen öka sitt motorutbud med mindre och snåla ottomotorer med turbo för ökad verkningsgrad. En 2.0FT är en bra början, men en 1.6FT bör vara nästa naturliga steg.
Tror att Ford har en inriktning mot snålare bensinmotorer, istället för diesel motorer. Främst för att det är billigare att tillverka.
Eftersom Ford brukar etanolkonvertera sina motorer, och Volvo har sålt bra utav 2,5FT, så kommer det säkert en 2,0FT inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
tunnis skrev:Har du koll på vad den gör 0-100?
I en S80 med powershiftlåda gör den 0-100 på 8,5s. Toppar 230km/h.
av perhall
andreas_lofgren skrev:Det blir bara för jobbigt när vissa sitter och tjatar om miljöpåverkan men sedan visar statistiken så tydligt att det enda som räknas är pengar för etanolförarna. Inget ont (eller onaturligt) i det men jag tycker man ska stå för vad man gör helt enkelt. Om 2 år försvinner förmånsvärdesrabatten på etanolbilar. Undrar vad som händer med försäljningen då. *lätt ironisk*

Tillhör du dem som enbart tankar etanol så är ju det hedervärt.
Jag tror att det ändå är 15 procent privatpersoner som alltid eller nästan alltid tankar etanol. Mer än man kan tro... och de är på något sätt hedervärda... sen finns det ju en uppsjö myndigheter, taxi etc. som alltid tankar etanol. Taxi Stockholm har bra koll på att förarna verkligen tankar etanol (ja, säkert fuskar någon men men...).
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Pv 544 -62

Hej. Har kvar pappret på den pv?

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]