Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av swemax
Fellow skrev: Swemax;
När jag var liten pratades det om en global istid, nu en global uppvärming. Varför då? Idiotiskt o tro på detta skitsnack. Det är livets och jordens gång med upp och nergångar i naturen. Så är det bara.
Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt, bara att boken jag rekomenderar är intressant läsning oavsett vilken sida man väljer.
Bla. ger den ena sidans förklaring till varför "När jag var liten pratades det om en global istid, nu en global uppvärming."

Sen förklarar den även en massa annat om hur en del vetenskapsmän tror att vår planet fungerar och det mesta på ett ganska lättförståeligt sätt.
av swemax
KKR skrev:
Fellow skrev:Jag tankar bensin tills etanolen kostar 7 kr litern, eller när soppan går upp över 14 kr litern.
Det rekommenderar jag eftersom du enligt din profil har en T 5:a
Fast nu står det ju även "S40N T5 "The Joker" Autotech steg 2 multifuel"
Användarvisningsbild
av SvenB
swemax skrev:
Ursäkta, har jag gjort bort mig nu? Vad betyder "The Joker" Autotech steg 2 multifuel ?
Användarvisningsbild
av Fellow
KKR skrev:
swemax skrev:
Ursäkta, har jag gjort bort mig nu? Vad betyder "The Joker" Autotech steg 2 multifuel ?
Han syftar på att det står multifuel:)
Användarvisningsbild
av SvenB
Fellow skrev:
Jag visste inte att det fanns T5:or som går att köra på etanol, ber återigen om ursäkt.
Användarvisningsbild
av Fellow
KKR skrev:
Fellow skrev:
Jag visste inte att det fanns T5:or som går att köra på etanol, ber återigen om ursäkt.
Ingen fara på taket. Det är inte från fabrik. Bilen är optimerad och programerad av autotech för etanol och bensin:) Så får en 15 hk till med etanol om jag kör rent:)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det ska bli väldigt intressant å spännande att i framtiden se tillbaka på våra diskussioner här om miljön och våran tro idag om vad som är rätt å vad som är fel.

Det är ju extremt vanligt att det som flesta tror på idag är helt åt helvete fel om ett antal år!

Några små exempel på vade vi trodde förr och vad vi VET idag:

Jorden är inte platt.
Man får inte kramp om man simmar efter maten.
Man blir inte förkyld av kyla.

Ja, listan kan göras hur lång som helst!
av JasonCW
isak skrev:de arbetar även med att EU dieseln skall godkännas i sverige. är vi med så ska samma regler gälla! det skiljer 10-12% på energiinehållet vilket betyder mycket i åkerinäringen! det får vi lättlurade konsumenter betala i slutändan.
isak
Jag undrar varifrån du fått uppgiften att svavelfri EU-diesel skulle ha 10-12% högre(?) energiinnehåll än svensk miljöklass 1 diesel. Samtliga bränslebolag är överens om att skillnaden är cirka 3%, men åsikterna går isär om detta ger 3-5% längre bränsleförbrukning eller om skillnaden knappt är mätbar. Åkerinäringen ställer sig bakom detta när de säger att förbrukningen blir cirka 3% lägre med EU-dieseln. Så varifrån kommer ditt påstående om 10-12%? Jag har sett detta felaktiga påstående förr och undrar varifrån det kommer när inga seriösa aktörer påstår mer än 3%. Inte ens de som predikar för den svavelfria EU-dieseln har fog för att påstå några 10-12%, vilket de annars naturligtvis hade gjort om det var sant och bevisbart!

http://www.akeri.se/sveriges-akeriforet ... el-med-mk1
Användarvisningsbild
av isak
de som kör ute i Europa har de siffrorna genom praktiska prov!
mycket skattepengar åkerinäringen & diesel-bilsägare blir skinande på.
Isak
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling