Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
supersonic skrev:
XC90_Executive skrev:Jag känner på mig det bara. Det har varit sånt tryck för XC60 nu. Beställer man en bil nu så är man nästan inne i maj innan den levereras. När normalt bytet till nästa MY brukar ske.

Jag tror att MY11 blir först efter semestern på XC60. Men det är bara vad jag tror!
Ok... :???: men förstår inte riktigt varför dom skulle skjuta fram MY11 bara för att det är stor efterfrågan på XC60? Jag kanske inte har vaknat än... trög :D
Förstår inte heller riktigt varför bytet läggs så olika. MY04 började v 9 2003, MY03 tror jag började kring v 33 2002... även MY93 och MY98 var mycket tidiga på Volvo. Har det kanske med lämplig brytpunkt på att ta in nya delar för att de gamla lagom tar slut att göra? Jag har ingen aning. BMW börjar alltid kring 1 september. /PH
Användarvisningsbild
av Guru
XC90_Executive skrev:Ang MY11 så vet jag inte riktigt när det infaller på XC60. Men jag har svårt att tänka mig att det är vecka 20 (som det brukar).
Det är vecka 20, precis som vanligt. Finns ingen anledning att ändra på det...
av perhall
Guru skrev:
XC90_Executive skrev:Ang MY11 så vet jag inte riktigt när det infaller på XC60. Men jag har svårt att tänka mig att det är vecka 20 (som det brukar).
Vadå som vanligt? Finns ju ingen tillverkare som ändrar årsmodellsskifte så ofta som Volvo... /PH
av Amli
perhall skrev:
Guru skrev:
Vadå som vanligt? Finns ju ingen tillverkare som ändrar årsmodellsskifte så ofta som Volvo... /PH
Jag tycker det är helt befängt att nästa "årsmodell" släpps i mitten av maj ?:-/ Vad är vitsen med det?
Användarvisningsbild
av Funk
Amli skrev: Jag tycker det är helt befängt att nästa "årsmodell" släpps i mitten av maj ?:-/ Vad är vitsen med det?
I praktiken så kommer dom ut vid halvårsskiftet, början Juni och har så gjort ganska länge, om jag minns rätt så har det varit så mer minst tio år. Byggstart och beställningsbarhet brukar dock vara runt vecka 20. Ganska många bilfabrikanter har det ungefär likadant..
Lite förvillande är det i år med faceliftade varianter och XC60 R-design som kom "ur fas" i höstas, men dom har trots allt samma MY som dom byggda efter vecka 20-2009.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:
Guru skrev:
Jasså, har du något exempel på senare år då Volvo ändrar årsmodell vid annan tidpunkt än vecka 20? Bortsett faceliften av V70N.
Funk skrev: I praktiken så kommer dom ut vid halvårsskiftet, början Juni och har så gjort ganska länge, om jag minns rätt så har det varit så mer minst tio år. Byggstart och beställningsbarhet brukar dock vara runt vecka 20. Ganska många bilfabrikanter har det ungefär likadant..
Lite förvillande är det i år med faceliftade varianter och XC60 R-design som kom "ur fas" i höstas, men dom har trots allt samma MY som dom byggda efter vecka 20-2009.
/Thomas
Exakt, man ska vara väldigt noga att hålla isär årsmodell/MY/strukturvecka och tillverkningsår. Dessutom sker det ändringar vid flera andra fasta tidpunkter under modellåret, precis som Funk nämner. Exempel S80II D5 gick från 185hk/400Nm till dubbelturbo 205hk/420Nm 08w48, mitt i en årsmodell. XC90 fick bla nya stora emblemet i grillen 09w48. Listan kan göras hur lång som helst...
av Steff 99
Funk skrev: I praktiken så kommer dom ut vid halvårsskiftet, början Juni och har så gjort ganska länge, om jag minns rätt så har det varit så mer minst tio år. Byggstart och beställningsbarhet brukar dock vara runt vecka 20. Ganska många bilfabrikanter har det ungefär likadant..
/Thomas

Exakt, man ska vara väldigt noga att hålla isär årsmodell/MY/strukturvecka och tillverkningsår. Dessutom sker det ändringar vid flera andra fasta tidpunkter under modellåret, precis som Funk nämner. Exempel S80II D5 gick från 185hk/400Nm till dubbelturbo 205hk/420Nm 08w48, mitt i en årsmodell. XC90 fick bla nya stora emblemet i grillen 09w48. Listan kan göras hur lång som helst...[/quote]

Har det någon praktisk betydelse när man gör vissa justerningar av komponenter?
Det sker hela tiden under hela modellåret, vad som kommenteras är mer att man gjort synliga förändringar eller kompletterat/ändrat motor.
Menar ni att det är viktigt att det sker i samband med MY byte och i såfall, varför är det så viktigt?

Hade Volvo som många andra skippat "Modellår" och enbart gått på tillverkningsår och månad så hade man kommit bort från detta spekulerande
av perhall
Vadå som vanligt? Finns ju ingen tillverkare som ändrar årsmodellsskifte så ofta som Volvo... /PH[/quote]
Jasså, har du något exempel på senare år då Volvo ändrar årsmodell vid annan tidpunkt än vecka 20? Bortsett faceliften av V70N.

[quote="Funk"]

Jag har exempel: MY 04 v 9 2004, MY 03 v 30 ca 2002.. /PH
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev: Jag har exempel: MY 04 v 9 2004, MY 03 v 30 ca 2002.. /PH
Eftersom vi är forumdelen Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-), XC60 så menade jag inte så långt tillbaka. :wink:
MY03 var nog inte v30 om inte några smyg in och byggde bil på semestern...
av tunnis
Oj vad detta kommer bli svårt.

Lånade hem en D5 205hk idag.
VIsst den går jättefint och bränslesnålt, men oj så mycket tråkigare än min T6 vol:-)
Skulle ju vilja ha en XC60 T6, frågan är bara om den är stendöd på marknaden om två år när det är dags å sälja ?:-/

I-landsproblem - jag vet - men likafullt ett problem

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]