Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flyer
Hej!

Snabb fråga.
Får man felmeddelande i infodisplayen om värmaren stänger av p.g.a. låg batterispänning på samma vis som det står i displayen om den stänger av p.g.a. för låg bränslevinå.

V70N D5 -07
av J.F.S
Vad är frågan? :) Jag skulle tro att du helt enkelt har för låg batterispänning om det står så i displayen.
av Flyer
J.F.S skrev:Vad är frågan? :) Jag skulle tro att du helt enkelt har för låg batterispänning om det står så i displayen.

Öh, nej. Dieselvärmaren stänger av, men ingen varning i displayen.
Så jag undrar som jag skrev. Om dieselvärmaren stänger av p.g.a låg spänning, får man då meddelande i infodisp, på samma vis som när den stänger av för låg bränslenivå..
av J.F.S
:oops: Jag som läser dåligt. Ber om ursäkt! Jag läste "Får felmeddelande i displayen..." Missade det lilla _man_

I Instruktionsboken för MY04 står det att du får ett meddelande i displayen.
av Flyer
J.F.S skrev::oops: Jag som läser dåligt. Ber om ursäkt! Jag läste "Får felmeddelande i displayen..." Missade det lilla _man_

I Instruktionsboken för MY04 står det att du får ett meddelande i displayen.
Jag skrev nog lite kufiskt också. :wink: Tack för info, har nyss vart in på reparation med värmaren o så funkar den inte ändå men de sa att den förmodl stänger av p.g.a dåligt batteri men jag har inte fått nån varning så... bakläxa för dom...
Användarvisningsbild
av isak
har för mig att volvo har ett förnämligt system som först släcker kupefläkten sedan stänger värmaren så det ska finnas ström att starta. optimalt om det funkar? låter som ditt batteri håller på att säga upp sig? batterier är tyvär färskvara i dag allt över 3 år är bonus på dem!
isak
3 år är bonus på ett batteri?? Nu tar du väl i en smula va? Visst batterier förbrukas men laddar man dessa med jämna mellanrum med en bra laddare typ CTEK så ska de hålla betydligt bättre. Sedan beror det på vilket batteri du köper. Har alltid använt Varta och det har funkat kanon.
av N0RBERG
Flyer skrev:Jo, men borde jag inte då fått varningen i displayen?
Ja det borde du få, om det nu är låg batterispänning.
Slår värmaren av sig direkt efter några sekunder, eller går den normalt ett tag och sen lägger av?
Annars kan det ju vara så enkelt som att glödstiftet i värmaren gjort sitt och måste bytas, eller att det är dags att se över värmaren med lite servce. Finns många trådar om problem med dieselvärmare. Testa göra en sökning.
av Flyer
dieselmagnus skrev:3 år är bonus på ett batteri?? Nu tar du väl i en smula va? Visst batterier förbrukas men laddar man dessa med jämna mellanrum med en bra laddare typ CTEK så ska de hålla betydligt bättre. Sedan beror det på vilket batteri du köper. Har alltid använt Varta och det har funkat kanon.
Håller med, har aldrig haft problem med batterilivslängd.

N0RBERG skrev:
Flyer skrev:Jo, men borde jag inte då fått varningen i displayen?
Ja det borde du få, om det nu är låg batterispänning.
Slår värmaren av sig direkt efter några sekunder, eller går den normalt ett tag och sen lägger av?
Annars kan det ju vara så enkelt som att glödstiftet i värmaren gjort sitt och måste bytas, eller att det är dags att se över värmaren med lite servce. Finns många trådar om problem med dieselvärmare. Testa göra en sökning.

Hela brännaren är ny, utbytt på garanti, så den borde ju va fräsch liksom...

Det enda jag undrar egentligen är bara om det ska komma en varning i displayen eller inteom den har stängt av p.g.a låg spänning.

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]