Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Bara att följa intagskabeln i fronten och bakåt mot torpeden. Mellan förgreningen och motorblock sitter en kort kabel som brukar gå sönder pga värmen.
Kan även vara blockvärmarensom lagt av då dom inte brukar hålla så länge.
Användarvisningsbild
av willpower
Thomas J skrev:Bara att följa intagskabeln i fronten och bakåt mot torpeden. Mellan förgreningen och motorblock sitter en kort kabel som brukar gå sönder pga värmen.
Kan även vara blockvärmarensom lagt av då dom inte brukar hålla så länge.
Åh. Får kolla i helgen när jag har tid att hissa upp bilen. Tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av willpower
dieselmagnus skrev:Ok! Efter en viss tid brukar vär´markroppen såga upp sig. Du har liksom jag blockvärmare så det blir ju till att byta.
Såga upp sig? ?:-/
Menade säkert säga upp sig.

Ska du byta så köp en slangvärmare, är mitt tips. Är du osäker så har jag bilder från mitt byte. Att byta till en slangvärmare är snabbt o lätt gjort bara du har bilen på en lyft.

Mvh
av Fred
Jag citerar en känd SVT-reporter under en viss bombning av en viss ambassad i Stockholm på 70-talet: Lägg ut! Lägg ut!!! LÄGG UT!!! :lol:

Vi är säkert många som vill se hur man monterar en slangvärmare! :D
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
En fråga ang slangvärmare bara. Är det den värmekroppen som man drar i där en frostplugg suttit? Har haft saabar ett tag nu innan och då hade vi värmare som satt i frostpluggen. Hade en Skoda octavia RS där pluggade man i värmaren vid en slang för att värma kylvätskan.
av Fred
Namnet avslöjar funktionen: Slangvärmare. Dvs den monteras på en av kylslangarna och värmer kylvätskan direkt.
Slangvärmaren skarvas på ordinarie kylslang så att kylvätskan passerar doppvärmareelementet inne i "hylsan". Med ett spärrskaft, mejsel, buntband o kärl för att fånga upp kylvätskan så klarar man bytet galant. Men lyft bilen innan för att kolla om kabeln är ok. De kexar ofta sönder pga motorns värmeutveckling å då blir det usel passform i kontaktdelen till värmaren.

Jag ska kolla vad för bilder jag tog. I princip är det bara före o efter, för det var inte värre än så.

Mvh
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]