Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyrox
Hejsan.

Söker tips om någon varit ute för liknande.

Vår bil har vi haft i många år, utan större problem.
Förra året i Mars så stannade bilen på vår resa mot Skåne för en begravning på motorvägen.

Efter den del tester så visade det sig vara tändspolen som lagt av.

Nu har vi ett annat problem och undrar om någon varit ute för det.
En dag när det varit riktigt kallt så starta den inte. Den ville gå igång men gick väldigt orent och drog ner den till
en lokal verkstad. Den stod ett tag där inne och tinade upp och dom tittade lite på felkoder så så startade den helt plötsligt.

Sedan gick den bra ett tag tills bilen inte startade då min fru haft den till jobbet som är 7 mil bort.

Bilen fick då stå i garage en tid och gick bort efter 2 dagar och då startade den. Först gick den orent men snart gick han som vanligt. Vi körde rengöring av bränslesystemet om det finns vatten och skräp, då det kändes som han får en ispropp eller likande.

Gick hemma i staden, det var kallt men bilen startade utan problem.
Nu hade fru den till jobbet igen och när han får gå långt så verkar det som han inte startar för då när hon skulle hem så ville den inte igen. När man vrider på nyckeln låter det som han tänder till kort men sedan är det bara startmotorn som gnager på.

Tittar men på felkoderna som jag lyckats få ut så säger han.....

Sockel 2 2-1-2 Luftmassemätare
Sockel 3 3-1-1 Något med antispinn
Sockel 7 1-2-2 Kortslutning i bränslenivåmätare....

Dock vet jag att han klagade på samma sak när verkstaden hade bilen men då hoppade han igång igen.
Kan luftmassemätaren gör att man inte kan starta bilen?

Kan en felkod göra att det inte går att starta bilen?
Om man raderar alla så bör den starta?

Läst andra trådar....
Kan det vara problem med
*startmotor? ( låter dock som det är ganska bra speed på den )
* bränslefilter?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Phantom
Ja, en massemätare kan göra så att bilen inte startar.
Ja, en felkod kan göra så att bilen inte startar.
Kanske inte felkoden i sig men det som felkoden klagar på iaf.

Du kan prova att koppla ur din massemätare. Bilen går då in i nödläge men bör gå om det är fel på just massemätaren.
Det går att mäta upp om LMM inte fungerar, för det kan vara en vaccumslang eller något annat som har samband med just LMM som gör att bilen inte går, men som ger felkod på massemätaren.

LMM-massemätare
av cyrox
Nu är bilen hemma....
Om det är fel på en exempelvis vev/kam sensor, skulle bilen då överhuvud taget tända till?

Problemet vi har är att när man vrider på nyckeln så tänder han på rätt men sedan händer det inte mer. Gnager man på händer det inget.
Vrider man tillbaka nyckeln och provar igen så tänder han till.

Om det är fel på en sensor eller liknande skall den ej ens tända till, eller har jag fel?
av cyrox
Tack Taxen :-)

Vill gärna ha fler problem :wink: :wink:
Vi har problem på tändlåset faktiskt, men det är det gamla vanliga problem att man får virda tillbaka lite för att abs och lyse skall tändas...
Kan man fixxa det på något sätt?
av cyrox
Kollat och fixat lite med diverse felkoder.
En felkod är LMM, hade bort den och gjorde rent kontaktytor osv....

När jag sedan skulle starta var det som han hoppade på en lååååg haltande tomgång.
Då såg jag hur slangen till intercoolern sögs ihop.

Plockade bort slangen och bilen fick gå en tid, och nu fungerar det....
Men har för mig jag läst någon stans om att intecoolern kan bli full av vätska och liknande, hur kan man få bort det?

Något tips?
MVH Jimmy

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]