Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
Måste faktiskt skriva en sak här igen. Nu i helgen så var jag på väg till Ica maxi och ruttnade på hur lådan växlade. Så jag tog 30-40 minuter och körde som en djävla biltjuv. Full gas hela tiden. Det kändes som att om det är något strul på lådan så ger den väl upp nu. Men vad händer tror ni. Efter att jag har gjort detta så börjar lådfan att växla otroligt bra! Bilen går så djävla bra. Den beter sig exakt som jag vill nu. Dvs den drar lite längre på varje växel innan den växlar. Växlar inte upp till högre växel det första den gör hela tiden. Och den växlar snabbt, smidigt och distinkt. Samt att jag känner knappt när den gör det.....först kändes det djäkligt bra men sen kom en liten skum fråga upp i mitt huvud. Ska man verkligen behöva köra skiten ur bilen med jämna mellanrum för att få den att växla bra? Min snittförbrukning ligger på 1.42 liter just nu och det verkar ju inte särskilt vettigt. Nåja jag låter min tid för oljebyte i lådan stå kvar. Det är lika bra att få det gjort efter 13200 mil. Skulle ändå ha gjort det vid nästa service och då kan man ju lika gärna jämna ut kostnaderna........
av emdor
Bytte olja i lådan och nu växlar den som den gjorde när jag köpte bilen. Dessutom så sa min mekaniker att lådan var rejält skitig. De körde igenom 10 liter olja som de fick kassera innan den fick godkänd färg. Så mitt råd till alla som inte har bytt olja i automatlådan och närmar sig 10000-12000 mil, se till att byta den vid nästa service.

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]