Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Contish
Hej ska höra med er här lite för jag är talanglös på bilar men detta är mitt problem.

När det blev 20- och jag skulle starta bilen så ville den inte :) det lät drrrrrr drrrr drrrr och så kom det upp på displayen stanna omedelbart bromsvärkan ur funktion wii hade inte åkt en meter :).. Men så startade vi upp bilen med startkablar och det funkade prima och resultatet blev att displayen vart tom igen skönt de, Men så efter 2 dagar till va det samma problem och det vart det denna gång SRS.airbag servas snarast står det i displayen, Böt batteri till ett bättre beg och bilen körde 2 dagar utan problem men SRS airbag skiten står kvar i displayen oturligt nog, Men nu startar inte bilen igen och den säger bara drrr drrr drrr och kickar lite ibland, Men tror ni att det är något annat som är fel på bilen om det nu inte är batteriet? Men den startar lätt med startkablar iaf...

Hoppas ni förstår vad jag skriver för det gör nästan inte jag :)

Mvh/Conta
Användarvisningsbild
av andreas 80
Välkommen till forumet.

Gick motorn runt alls när du vred på nyckeln?

Annars är det ju mycket troligt att batteriet fortfarande är dåligt om den startar med kablar.
Du kan också se över jordningspunkter och att 12V matningen från batteriet är ordentligt fastsatt även i motorrummet.

Att du får felkoder är inte konstigt om spänningen är för låg, tyvärr går det inte släcka SRS lampan utan en tripp till verkstaden, såvida du inte har ett eget instrument eller känner någon som har det.
Du kan även kontrollera laddningen från generatorn genom att mäta spänningen när motorn väl är igång.
Om du ger lite gas så bör du komma upp i minst 13V utan problem.

För övrigt råkade du lägga ditt inlägg på fel ställe, här diskuterar vi den senaste V70 från -08 å framåt.
Men eftersom det är en relativt generell fråga så får du nog bra svar ändå.
av Contish
Nä motorn går inte runt alls det bara klickar och låter brrrr :) Tack för snabba svaret, ska kolla upp det där med spänningen..

Aha ser att jag lagt inlägget på fel sida sorry :/..
Användarvisningsbild
av Funk
Om batteriet är så slut att bilen inte startar utan bara klickar så kan men få en mängd felkoder, de flesta ser du inget av efteråt utom just SRS som måste släckas med instrument. Att bilen vägrar starta upprepade gånger beror ju på att antingen laddar den ej riktigt, eller så är även ditt "nya" batteri dåligt.
Skriver du var du bor så kan kanske någon på forumet hjälpa dig släcka felmeddelandet för SRS och kanske utläsa andra felkoder..

/Thomas
Användarvisningsbild
av oilburner
Er vell också en stor sannsynlighet før at du kan ha nogon el fel som gjør at batteriet blir tappad før strøm nar bilen står still. Jag ville forsøkt å koppla ifrån batteriet nar du staller av bilen och så se om den startar nesta gång.
Siden start motorn inte orkar dra rundt motorn så er det ingen tvil om at du har før lite strøm men nar du nå har bytat batteri redan så burde det vara bra. Utgår från at du monterade ett nytt batteri??

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]