Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peran71
Hejsan.
Ny här på forumet och en av de mest otekniska ni stött på så var försiktiga med mig... :???:

För många år sen fick jag hjälpa av min granne att montera dit två extraljus på min V70. Hittills har jag inte behövt byta säkring på den. Men för ett par veckor sedan slutade extraljusen att fungera. Öppnade huven och det verkar som om säkringen brunnit. Det luktade bränt och den nya säkringen var lite svår att få dit. Jag har alltså en röd platt säkring på 10A. Har provat att byta säkring men det dröjer inte många minuter förrän också den har gått.
Så vad gör jag? Vad byter jag ut för att få det att fungera?

Oerhört tacksam för snabb hjälp då jag kommer att köra mycket i mörker framöver.

Vänligen Pär
av Redlös
10A är i klenaste laget till två vanliga extraljus på 55w stycket. 55x2 ger 110w och en 10A säkring klarar 120w vid 12 volt. Alltså är det på gränsen. Men om det har funkat innan utan problem så skulle jag gissa på dålig kontakt nånstans. Dålig kontakt = högre motstånd = högre effektförbrukning. Det första att kolla är x-ljusens jordpunkt, den är mest utsatt för korrosion (oftast). Ta av, kolla kabelskon, gör rent, sätt tillbaks. Annars, som Phantom skriver, kolla alla kablar. Kan ju vara nåt i kläm också.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]