Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
10 mm hit eller dit tror jag inte spelar nån större roll för hjullagret jämfört med de krafter som blir vid normal körning. Och vi pratar om spacers för att få hjulet på *rätt* ställe eller? Inte för att bredda.
Användarvisningsbild
av danwer
Sparkz skrev:10 mm hit eller dit tror jag inte spelar nån större roll för hjullagret jämfört med de krafter som blir vid normal körning. Och vi pratar om spacers för att få hjulet på *rätt* ställe eller? Inte för att bredda.
Korrekt vi pratar om att få hjulet på rätt ställe inte bredda så det får bli ett försök med mina gamla spacerplattor 5 mm bak & 10 mm fram.
av ripter85
Hade syndromet att bilen spårade väldigt med 225:or på.
Med tanke på att hjulbredden fram är 10mm bredare fram än bak så spacade jag 5mm på var sida bak.
har alltid använt mig av 25mm fram och 30mm bak sen dess.
Slutade spåra på vägarna, men den som ska ha på rätt ställe utan spårning ska ha 18fram/23bak enligt mig
Användarvisningsbild
av danwer
ripter85 skrev:Hade syndromet att bilen spårade väldigt med 225:or på.
Med tanke på att hjulbredden fram är 10mm bredare fram än bak så spacade jag 5mm på var sida bak.
har alltid använt mig av 25mm fram och 30mm bak sen dess.
Slutade spåra på vägarna, men den som ska ha på rätt ställe utan spårning ska ha 18fram/23bak enligt mig
Vad är ditt råd till mig då 195 alt. 205 ór runt om
av ripter85
danwer skrev: Vad är ditt råd till mig då 195 alt. 205 ór runt om
E de dom 16" som du har som bild skulle jag rekommendera 205:or med tanke på att dom e 7,5-8" i bredd.
205/50/16 hade jag på mina nu i vinter. visserligen är bilen originalhög med spacer 25mm fram och 30mm bak. märkte aldrig att det tog i nåt.
men kör med 18mm fram och 23mm bak så minimerar du risken att de tar i någonstans och att bilen kan börja spåra för dig
av Willner
Nån som vet var man kan få tag på spacerplattor (kvalité) till vettigt pris? (Jag vill också sätta 855-fälgar på min 945:a) :D
av Willner
Nu har jag kollat runt med ett gäng däcksfirmor och biltillbehörshandlare. Alla säger olika!

Någon säger att jag bara behöver spacers fram - andra att det bara finns 20 mm spacers och de ska/måste användas på alla fyra hjulen.

En annan säger att spacern som används måste ha en kant inåt och utåt för att centrera hjulet, enklare "universalspacers" kan alltså inte användas.

Priserna jag fått hittills innebär totalkostnad på 500 kr/hjul!! Saftigt...

Några kommentarer/tips från nån som vet bättre än de jag ringt till?
av ripter85
Willner skrev:Nu har jag kollat runt med ett gäng däcksfirmor och biltillbehörshandlare. Alla säger olika!

Någon säger att jag bara behöver spacers fram - andra att det bara finns 20 mm spacers och de ska/måste användas på alla fyra hjulen.

En annan säger att spacern som används måste ha en kant inåt och utåt för att centrera hjulet, enklare "universalspacers" kan alltså inte användas.

Några kommentarer/tips från nån som vet bättre än de jag ringt till?
Någon säger att jag bara behöver spacers fram= fungerar men bilen kommer spåra/självstyra väldigt.

andra att det bara finns 20 mm spacers och de ska/måste användas på alla fyra hjulen= fel. själv har jag ju 25mm på min så.

En annan säger att spacern som används måste ha en kant inåt och utåt för att centrera hjulet, enklare "universalspacers" kan alltså inte användas= Stämmer
Låter dyrt tycker jag. finns en säljannons i bilsport. säljer efter önskade dimensioner eller nåt sånt. 1500:-

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]