Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VPV40
Hej!

Har en V40 -02 med standardmotorn. Nu är någonting inte riktigt som det ska. Dels dör motorn då och då när bilen står på tomgång, och dels går den ofta ojämnt kring 2000 - 2500 varv.

Detta uppstod nu i dagarna, och vad som hänt de senaste dagarna kan vara orsakerna. Dels smög en lite råtta in i motorrummet och lade sig att sova på motorblocket, på plattan ovanför tändstiften och blev naturligtvis stekt, och dels vart vi inplogade så att underredet skrapade emot snövallen när vi skulle ta oss ut.

Personligen tror jag att det är tändstiften och att någon sörja från den stekta råttan tagit sig in och skitat ner, men det kan ju även vara bränsletillförseln.

Är det någon som upplevt samma sak, med bilens gång (inte råttan) och som löste det?

Tacksam för svar
/Håkan
Jag hade exakt samma problem. (inte råttan). För mig blev lösningen att rengöra gasspjället vilket är en av åtgärderna i servicen. DEtta hade de missat för mig. Volvo verkstan hjälpte mig med detta. inte speciellt dyrt. Jag har en 1,8i (Mitsubishi motorn)
Johan

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]