Mackansglt skrev:Jag har aldrig hört talas om att den skulle larma för trasig termostat och din verkar ju gå upp riktigt i temp också.
Jag skulle tippa på att den varnar för en trasig tempgivare.
Det finns väl två tempgivare vid termostathuset. Den ena är för tempmätare och den andra för databoxen, tror jag.
Tror att den det varnar för är den till databoxen.
När min termostat var trasig, gick inte alls upp i temp så fick i alla fall jag inget larm.
Kan bara tillägga att jag också köpte den termostaten på Mekonomen som TS nämner när min hade gått sönder.
Mackan
Den här koden anger att motorn inte kommer upp i temperatur tillräckligt snabbt, koden säger såhär: Motortemperatursignalens period längre än 62.25 ms.
Den pekar inte ut termostaten i sej, den säger att givaren inte får tillräckliga värden. Förekommer koden med tempmätaren alltid i botten eller om den studsar upp och ned, så lär givaren vara problemet, på dom flesta årsmodellerna så går också kylfläkten igång då när man slår på tändningen eftersom styrdonet inte har en susning om vilken temp motorn har, dock inte på alla. Finns koden trots att givaren faktiskt visar normalt hela tiden så är termostaten problemet. Eftersom avgasreningen ska reglera får inte motorns varmkörning ta för lång tid, tar det för lång tid sätts kod 122 trots allt. Kod 122 finns inte i alla programmeringar. Det finns koder som kommer och går mellan årsmodellerna. 92-95 har kod 122.. årsmodell 1996 har inte kod 122.
I övrigt har 850 serien bara en tempgivare på termotstathuset. Det är samma till box och instrument.