Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Jag funderar på att köpa en V70 2,4 Automat -01 som gått ca 24 000 mil och undrar nu om det är någon som har kunskap om hur Automatlådorna på V70 med ett aktningsvärt antal mil på nacken håller.
Är det vanligt att dom rasar ?
Om så är fallet vad kan det tänkas kosta att lämna in och renovera, alt byta låda ?
Varmkör bilen och kolla att oljan inte luktar bränt och att nivån ligger mellan max och min samt är klarröd. Kolla om lådan växlar utan problem. Om du sedan köper bilen så spolar du lådan på verkstad. Kostar några spänn men är betydligt billigare än byte/renovering.
Tyvärr har volvo inte service på lådorna, dvs oljebyte/spolning vilket saab har och det är samma lådor. Byt sedan oljan med jämna mellanrum.
Vanligt & vanligt.... frågar du här så har säkert många råkat ut för rasade lådor.
Men jag tror det är normalt att de håller både 40 & 50 tusen mil om man kör någorlunda vettigt med dem.

Att byta olja är något som tyvärr inte fanns med i servicen tidigare, så det är mycket stor chans att det aldrig är bytt på den du tittar på.
Det bästa är att lyfta stickan till lådan och se hur färgen på oljan är, torka av med en bit papper. Den skall vara röd & klar och inte lukta bränt. Är den kraftigt missfärgad tyder det på att lådan inte mår bra.

Själv har jag en V70 2,4t som gått 21000mil nu, olja byttes vid 16000 ungefär. Den går alldeles utmärkt och har inte haft några problem.

Att renovera en låda går nog annars på minst 15-20 tusen.
Hittar du en begagnad på skroten kanske du kan komma undan lite billigare.

Det finns mycket annat att tänka på när man spekulerar på en -01, t.ex om gasspjället är utbytt, vevhusventilationen ordentligt rengjord, hur mår stötdämpare/fjädrar och övriga bussningar. Det är mycket som kan vara slitet.

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]