Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Funk, det är inte ett antagande! Alla batterier jag laddat, och det är ganska många, både bil- och båtbatterier, har stänkt ut syra vid laddning och underhållsladdning. Då har jag använt en Ctek laddare som sköter laddningen utan inställningsmöjligheter som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Alla får göra som de vill men med mina erfarenheter så tar jag ur batteriet vid uppladdning på grund av risken för syrastänk och ska bilen stå länge så ser jag ingen anledning att inte göra det heller. Jag ställer dessutom batteriet i en syrafast batteribox med lock för att skydda omgivningen.

Självklart, har man ett slutet batteri så kan det ju inte stänka ut syra så då är man ju säker, jag pratar om batterier med påfyllningslock. Kör man Optima gelbatterier kan man ju skjuta hål i det utan att det är någon fara...man kan inte jämföra äpplen med päron!
av Kena
En fråga, var stänker det om du har korkarna kvar på cellerna? generatorn i bilen laddar ju med 60 A medans en laddare kanske ger 10A kontrollerat...max. Jag har heller aldrig sett att det stänker från batteriet i husvagnen under de 12 år jag har haft den, isf. kanske om man skruvar bort korkarna och laddar med en gammal hederlig transformatorladdare/kokare.
av Fred
Jag skulle aldrig ladda med korkarna kvar i batteriet just på grund av att jag har sett hur mycket det bubblar vid laddning. Generatorn laddar aldrig batteriet med 60 A eftersom man alltid har strömförbrukare igång i bilen. Dessutom ser laddningsregulatorn till att inte batteriet överladdas.

Nu har jag sagt mitt i denna fråga och förklarat hur jag gör när jag laddar mina batterier. Ni som gör på annat sätt får gärna fortsätta med det och ni som undrar hur ni ska göra får välja det sätt som passar er.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Funk
Självklart gör alla som dom vill, men dagens slutna batterier bör laddas med locken på. Detta eftersom vattenångan kondenseras och rinner tillbaka för att de ej skall behöva fyllas.

/Thomas
Användarvisningsbild
av B4B
Förvaras bilen i kallgarage skulle jag rekommendera att ta in batteriet för underhållsladdning.
Batteriet tar emot laddningen mycket bättre i värme och skulle det bli ett längre strömavbrott riskerar man inte att det fryser sönder.
av hansjkpg
Fred skrev:Ingen aning Hans, jag har ingen erfarenhet av bilbatterier utan påfyllningslock. Om det är vanligare än den gamla modellen vet jag inte heller. När jag köpte nytt batteri på Bilia till min bil förra året så var det med påfyllningslock och de jag hade att välja mellan var alla av den modellen. :roll:
.
Jaha där ser man. sh..t får rätta mig själv, Jäkla Fred nu var jag tvungen att titta efter på mitt batteri och under all reklam ( märkeslappen) satt ju ett lock, Var ska jag gömma mig nu , letar efter skamvrån :D
Användarvisningsbild
av Funk
Korkarna skall vara kvar på underhållsfria batterier, vilket dom flesta är idag. Korkarna finns helt enkel för att även om batterierna kallas underhållsfria så bör dom kollas vid t.ex årlig service.
I stort sett alla tillverkare rekommendera faktiskt att korkarna skall vara kvar även på "vanliga" batterier för att undvika gasning, avdunstning och stänk.

Här är en riktigt bra PDF med det vanligaste man kan vilja veta om blybatterier. http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con ... nktion.pdf på sidan 6 kan man läsa om korkarna...

Skall ”korkarna” tas bort vid laddning?
Nej. Korkarna skall alltid sitta kvar vid laddning. På t.ex. vätskebatterier så förhindras vätskeförlust och stänk som kan uppstå vid laddning.
källa: Batteriexpressen.se

Jag har lärt mig att man ska ta bort påfyllningspluggarna på batteriet när man laddar, för knallgasens skull. Jag kan dock inte läsa något om detta i er laddinstruktion. Behöver man inte det när man laddar med er laddare?

Nej, det behöver man inte.
Man tar bort påfyllningspluggarna för att ge utrymme för gasning, vilket är svårt att undvika med enklare laddare. En CTEK laddare har dock mycket välkontrollerad spänning vilket gör att gasningen är eliminerad eller så låg att den lilla evakueringsslang som finns till batteriet räcker. Du behöver alltså inte öppna propparna.
ctek.com

Ctek hävdar givetvis att deras laddare är bättre än andra, vilket dom i vissa avseenden kan vara....men faktum är att i stort sett alla elektroniskt styrda laddare går ned på underhållsladdning när batteriet är fullt. Laddare av den extremt billiga "plåtlådesorten" för 199:- saknar ofta den funktionen, men skall hursomhelst inte användas till moderna bilar då de kan avge "smutsig" ström vilket kan ge problem för elektroniken i bilen.

Vi har en "utryckningsbil" stående på företaget med en liten ctek permanent ansluten via värmaruttag eftersom den ibland kan bli stående flera veckor utan att användas, och när den används, ofta körs korta sträckor...den fungerar klockrent varje gång.

/Thomas
av rd350
Tips för alla "vinterförvarare" Ta ut batteriet , ladda det, sätt det i frysen! Det kan stå där i åratal utan att sulfatera och bli fördärvat. Det näms mycket sällan att värme påskyndar nedbrytningen av ett batteri. Dock måste batteriet vara fulladdat innan man sätter det i frysen!
av kabel
Hade problem med min dieselvärmare som vägrade starta och vägrade ge felkod, in till volvo och dom hittade ganska fort problemet. Bilen hade antagligen stått utan batteri i bilhallen så programvaran till värmaren hade försvunnit enligt mekanikern på bilia i trelleborg.

Mvh Richard

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]