Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Där inser man att om svenska polisen fått använda sitt VAPEN istället. Hade man lätt punkterat ett eller ett par däck.
Jaja, lätt. Sen hade dom ju kunnat följa efter med en helikopter med en sniper i. Den hade lätt kunnat skjuta genom taket och träffa tändningsnykeln så bilen hade stängts av. Nej vänta lite! Detta är inte Hollywood...... :roll:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Vill man punktera däck är det väl smartare att ringa en kollega som lägger ut en spikmatta.

Men jag tycker inte polisen ska vara rädda som harar för reparationskostnader på sin egen bil i första hand, då är det risk att dom blir handlingsförlamade alternativt utsätter sina medmänniskor för onödig fara.

Det kan se ut som en lekstuga, men hur många liv gick till spillo och blev någon skadad? Noll och ingen?

Ett väl utfört och klart lyckat uppdrag i så fall!
av *pettson*
XC90_Executive skrev:
*pettson* skrev:Där inser man att om svenska polisen fått använda sitt VAPEN istället. Hade man lätt punkterat ett eller ett par däck.
Jaja, lätt. Sen hade dom ju kunnat följa efter med en helikopter med en sniper i. Den hade lätt kunnat skjuta genom taket och träffa tändningsnykeln så bilen hade stängts av. Nej vänta lite! Detta är inte Hollywood...... :roll:
Och tydligen gjorde inte du värnplikten VAKT B heller..Där fick man lära sej nåt trevligt.. iallafall jag fick det?.. Jag fick lära mej att sikta på däckens sida. Konstigt nog fungerade det med min ak4 och.. min tjänstepistol med. Vi sköt inte bara på tavla ser du.. Borde det då inte fungerat utmärkt med en starkare pistol som polisen har ihop med adekvat träning? Inte mycket hollywod i det..
av Amarace
*pettson* skrev:
XC90_Executive skrev:
Och tydligen gjorde inte du värnplikten VAKT B heller..Där fick man lära sej nåt trevligt.. iallafall jag fick det?.. Jag fick lära mej att sikta på däckens sida. Konstigt nog fungerade det med min ak4 och.. min tjänstepistol med. Vi sköt inte bara på tavla ser du.. Borde det då inte fungerat utmärkt med en starkare pistol som polisen har ihop med adekvat träning? Inte mycket hollywod i det..

Jag vet inte hur mycket äldre än mig du är, men jag (ingen som var samtidigt som mig) fick då inte lära mig att skjuta mot däck? (Vi var bara några som ens fick testa pistol samt k-pist, för att vi sköt klart allt vi skulle med AK4:an)
*pettson* skrev:Och tydligen gjorde inte du värnplikten VAKT B heller..Där fick man lära sej nåt trevligt.. iallafall jag fick det?.. Jag fick lära mej att sikta på däckens sida. Konstigt nog fungerade det med min ak4 och.. min tjänstepistol med. Vi sköt inte bara på tavla ser du.. Borde det då inte fungerat utmärkt med en starkare pistol som polisen har ihop med adekvat träning? Inte mycket hollywod i det..

Vi lever inte i en film. Menar du att dom skulle kört före, ställt sig vid vägen och sedan lyckats pricka däcken när bilen kör förbi i 150 blås? Eller skulle polismannen på passagerarsidan rullat ner sitt fönster och skjutit i farten?
av llesrof
Åh vad trygg jag känner mig när så många, som inte ens var på plats eller känner till omständigheterna, vet EXAKT vad som skulle ha gjorts och hur det skulle ha gjorts. Var ni överkvalificerade för polishögskolan eller varför var ni inte där och räddade världen? Det är helt fantastiskt vilken enorm kompetens som finns här. Så jäkla gött att bara veta det. :D
llesrof skrev:Åh vad trygg jag känner mig när så många, som inte ens var på plats eller känner till omständigheterna, vet EXAKT vad som skulle ha gjorts och hur det skulle ha gjorts. Var ni överkvalificerade för polishögskolan eller varför var ni inte där och räddade världen? Det är helt fantastiskt vilken enorm kompetens som finns här. Så jäkla gött att bara veta det. :D
+1
av *pettson*
Nu ska vi se.. VaktB för vår del.. utfört på skjutbana efter språngmarsh, mot rörliga mål. Mål utfört som människa med rörliga ben eller mål utfört med roterande däck.
Löp som en gris och så ut på sidan om, skjutavstånd 15 meter mot rörligt mål. Sträckan är 60 meter som *målet* färdas i riktning bort ifrån dej, det är tiden du har (kommer inte ihåg målets hastighet)..
så såg det ut för både AK4, kpisten och tjänstepistolen. VPL gjorde jag 1990. 99% av allt skjutträning utfördes mot rörliga (sidled) eller saabmål som fälldes.
Gjorde 246dagar i fält av dom 300 som utfördes dom dagar vi var inne var det vapenvård och tork av tält, samt då fordonsvård. Vår uppgift *bergslagensjägare* nåt idiotpåhitt som skulle vara ettt mellanting mellan vanlig soldat och jägare. Inga extrema fysiska krav men stenhårda krav på skyttet och en del vapenkunskap, samt övrig kunskap om hemtillverkade minor och annat. Vi sköt AK4, M16 (testperiod), kalashnikov AK47, Kpist A och B, AK5 hade precis kommit så den fick vi testa. Jag hade tjänstepistol i övrigt ihop med flera. (pistol 88) 9mm standard ammunition).
av *pettson*
XC90_Executive skrev:
*pettson* skrev:Och tydligen gjorde inte du värnplikten VAKT B heller..Där fick man lära sej nåt trevligt.. iallafall jag fick det?.. Jag fick lära mej att sikta på däckens sida. Konstigt nog fungerade det med min ak4 och.. min tjänstepistol med. Vi sköt inte bara på tavla ser du.. Borde det då inte fungerat utmärkt med en starkare pistol som polisen har ihop med adekvat träning? Inte mycket hollywod i det..

Vi lever inte i en film. Menar du att dom skulle kört före, ställt sig vid vägen och sedan lyckats pricka däcken när bilen kör förbi i 150 blås? Eller skulle polismannen på passagerarsidan rullat ner sitt fönster och skjutit i farten?
Menar du att dom lyckades pricka en pit manöver när bilen passerade med 150 blås och dessutom hann ikapp den i samma vända OCH lyckades parkera på den.
För det är ju det som uppenbarligen måste hänt om scenariot i övrigt är sant.. Annars fungerar det utmärkt att pricka när man är vid sidan om när man ändå prejat bilen. Mötande däremot är skitsvårt eftersom det är däcksidorna du vill åt.
av *pettson*
llesrof skrev:Åh vad trygg jag känner mig när så många, som inte ens var på plats eller känner till omständigheterna, vet EXAKT vad som skulle ha gjorts och hur det skulle ha gjorts. Var ni överkvalificerade för polishögskolan eller varför var ni inte där och räddade världen? Det är helt fantastiskt vilken enorm kompetens som finns här. Så jäkla gött att bara veta det. :D
Kikade du på bildserien? Den berättar ett antal sekunder i den händelsen.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.