Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört fast ett par gånger i snön. När DSTC är på och jag försöker köra loss luktar det bränd koppling (eller vad är det som luktar? Däcken är det inte). Men när jag stänger av DSTC luktar det inte bränt fast jag försöker köra loss... /PH
Bromsbeläggen?
Det låter ju bra mycket bättre (billigare) - men kan de verkligen lukta bränt så snabbt.

Jag har vid något tillfälle kört länge på 2:an i 60 och bromsat hårt med gasen i botten och då luktar det inte alls lika mycket (men fartvinden kanske gör att det försvinner...).
PH
perhall skrev: Jag har vid något tillfälle kört länge på 2:an i 60 och bromsat hårt med gasen i botten och då luktar det inte alls lika mycket (men fartvinden kanske gör att det försvinner...).
PH
Menar du att du kör med full gas och bromsar fullt samtidigt under längre tid?
Om du håller på och slirar på kopplingen när du kört fast så lär det lukta koppling direkt.
Annars kan det lukta lite från bromsskivor och belägg iom att antislir försöker bromsa det slirande hjulet. Stänger du av antislir så får du inte denna funktion och då lär bli än svårare att komma loss, men ingen lukt från bromsarna.
kave skrev:
perhall skrev: Jag har vid något tillfälle kört länge på 2:an i 60 och bromsat hårt med gasen i botten och då luktar det inte alls lika mycket (men fartvinden kanske gör att det försvinner...).
PH
Menar du att du kör med full gas och bromsar fullt samtidigt under längre tid?
Om du håller på och slirar på kopplingen när du kört fast så lär det lukta koppling direkt.
Annars kan det lukta lite från bromsskivor och belägg iom att antislir försöker bromsa det slirande hjulet. Stänger du av antislir så får du inte denna funktion och då lär bli än svårare att komma loss, men ingen lukt från bromsarna.
Faktiskt var det lättare utan DSTC, man kan ju liksom gunga loss den.
Borde nog ha AWD:)
XC90_Executive skrev:Sitter man riktigt fast så kan det vara läge att reducera DSTC. Står t.o.m o instruktionsboken.
Japp, måste man gunga loss bilen efter att man kört fast så är det ett måste. Dock driver det bättre med DSTC påslaget, i alla fall med senaste Haldex :)
Vad är det i V8:an?
kave skrev:Japp, måste man gunga loss bilen efter att man kört fast så är det ett måste. Dock driver det bättre med DSTC påslaget, i alla fall med senaste Haldex :) Vad är det i V8:an?
Vet inte exakt vilken version det är. Men jag testade i en backe med 15cm nysnö och is under. Det var så otroligt halt att det hade varit totalt omöjligt att köra upp med tvåhjulsdrivet.

Med DSTC aktiverat kämpade den med att få fäste och bromsade hjulen etc etc. Problemet var att det gick inte att få fäste med något hjul! Vilket gjorde att jag bara stod stilla på samma ställe. Med DSTC reducerat började den driva på alla fyra direkt och med lite, lite gas kom jag upp.

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]