Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:

Och etanoltjatet som vissa håller på med hela tiden - lägg ner!
I så fall skall väl även "dieseltjatet" läggas ner? Jag tror nog att i Sverige kommer etanolen vid sidan av andra förnyelsebara drivmedel finnas kvar.
Användarvisningsbild
av SvenB
poseidon skrev:Du skriver det själv, det är ju bara när plånboken bestämer som man tankar etanol.
Är det så konstigt. Om det funnits möjlighet att kombinera diesel/bensin, och det vid vissa tillfällen vore billigare att köra på bensin tror jag en del dieselägare också skulle köra på bensin.
av MattiasD
JHg skrev:
MattiasD skrev:
KKR skrev:Hur intressant är en "ren" bensinmotor i Sverige? Det skulle vara i stället för någon annan bensinmotor som finns nu då.
En ottomotor som enbart går att köra på bensin borde förbjudas. Naturligtvis ska en ny motor stödja både bensin och etanol.
Javisst! Och alla länder i Europa går det att tanka E85! NOT!!!
Det är nästan bara de "intelligenta" politkerna i Sverige som gått på det...
Jag skrev bensin och etanol. När det inte finns etanol tillgängligt tankar man i nödfall bensin.

Enligt beslut i EU ska 10 procent av energianvändingen för transporter vara förnyelsebar. Tack vare våra "interlligenta" politiker ligger sverige bra till och du kanske slipper chockhöjning av Dieselnskatten (bara höjning). Men det ska bli intressant hur andra länder ska lösa problemet.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
Appel skrev:Jag vill minnas att det finns skattregler i andra länder som straffar bilar med motorer över 2 liter, bl a Italien, och då är det kanske intressantare att lansera "små" motorer i sådana länder först. Obs, det är bara min personliga teori!
Den regeln är såvitt jag har förstått borttagen vid det här laget och ersatt med CO2 beskattning istället i Italien. I stort sett alla "vanliga" bilar numera i Italien är diesel numera.

För övrigt håller jag med om att 0,81 lit/mil verkligen inte är något att hänga i julgranen för en liten två liters fyra.

Och etanoltjatet som vissa håller på med hela tiden - lägg ner! Om 2 år när förmånsvärdesrabatten tas bort i Sverige kommer försäljningen av etanolbilar gå ner till noll. Där den ska vara.
Trodde det var effekt och uinte CO2 som gällde.

"on the cars and the motorcycles the taxation is based on the maximum power of the motor expressed in kW. "

Skatten är proportionell mot effekten. Om effekten överstiger 100 kW stiger skatten brant.

Etanol kommer säker att kompletteras med metanol och FT-diesel som vi enkelt kan framställa i Sverige istället för att importera från Brasilien.
av MattiasD
poseidon skrev:
MattiasD skrev:
KKR skrev:Hur intressant är en "ren" bensinmotor i Sverige? Det skulle vara i stället för någon annan bensinmotor som finns nu då.
En ottomotor som enbart går att köra på bensin borde förbjudas. Naturligtvis ska en ny motor stödja både bensin och etanol.
Det är ta mig f***n det ända du skriver på detta forum. "Etanol är bra bla bla bla."

Är det inte bättre att man optimerar motorn mot vad den är tänkt att köras på istället för att få en bränsleslukande kompromiss?

Ingen kör ju på etanol iaf. Möjligtvis du då.....
Inget konstigt alls. Om Volvo introducerar en ny Ottomotor bör det även finnas i Flexifuelutförande. Jag håller med om att det vore bättre att optimera för etanol och på så sätt få ner förbrukningen. Varför är bränslefrågan så känslig för bilägare? Bygger man en ny villa är det ingen som funderar på en oljepanna.
av bilgalen
Som det redan skrivit här inne så är det ju plånboken som styr för 99% av oss. För egen del som kör ganska lite är det fortfarande så att en snål bensinbil är mest ekonomiskt. Skulle jag köra många bil är det ju förståss diesel som gäller.

Etanol är och förblir för miljömuppar som vill ha gott samvete när de sitter på planet på väg till Thailand!
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
Etanol är och förblir för miljömuppar som vill ha gott samvete när de sitter på planet på väg till Thailand!
Tack, dom orden värmde så här i kylan. Och du, jag har kastat ut oljepannan ur kåken också. Men jag har glömt att åka till Thailand.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
KKR skrev:
bilgalen skrev:
Tack, dom orden värmde så här i kylan. Och du, jag har kastat ut oljepannan ur kåken också. Men jag har glömt att åka till Thailand.
Jag har också glömt att åka till Thailand. Men eftersom jag inte ska göra det närmsta tiden ska jag byta bil till Diesel och oljapanna för villan är beställd! Tack bilgalen att jag äntligen förstod! :roll:
av Lövet
XC90_Executive skrev:Är 530i med 272hk EURO5?
Euro4
http://www2.bmw.se/relaunch/kataloger/E ... urrPage=32
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]