Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av draxxx
Tjena!

Är ny här och så men jag och frugan har bestämt oss för en V70 års modell 98-00.

Har kollat där i den tråden som där står massa köpråd hit o dit men blir inte mycket klokare på att läsa det.
Jag har förstått att 99-00 har något elektroniskt spjäll man helst ska undvika...

Så frågan är om jag ska leta efter 98:or eller jag ska inte vara så orolig över det dära spjället på 98 och framåt?

Finns en hel del v70 på blocket som är 98:or o 99:or men många har gått över 30000mil vissa 40000mil med. Är det någon större fara att de har gått så mycket och vad ska jag glo efter?

Har inte så extrem budget men runt 25papp vill jag lägga på en V70.

Tacksam för all hjälp som kan fås och råd!

Hoppas jag inte är till besvär......
av Kena
Hej!
Och nej du är inte till besvär, tvärtom.
Skulle jag vara du skulle jag överväga om jag vill 1. köpa en bil som gått långt och betala mer för reparationer som givetvis blir dyrare om du inte lagar själv. Du kanske inte använder bilen till/från jobbet, eller skjutsar barn hit och dit eller 2. lånar lite pengar och köper en som inte gått så långt men betala ränta istället. För ca 40-50000 får du en som gått typ 15000 mil eller mindre.
Säg ivf. att du köper en V70 och du kör 10000 mil till den åker på skroten, ett gasspjäll kostar med byte säg 8000kr (finns ju billigare på skroten). Det har då kostat 80 öre/mil, bensinen kostar 10-12kr/ mil....
Vad jag vill säga är att man ofta blir lite "fartblind" och tittar bara på en enskild stor kostnad men man måste se på helheten vad kostar det per mil och räkna ihop service, däck osv. På tal om service bytte jag kamrem för första gången på min V70 nu vid 15000 mil här i Luleå på Bilab för 3200 kr inkl rem och spänn/vändrulle, vad kostar det på andra bilar och vilken intervall har de?
Jag har kört 8000mil (7 tom. 15000 mil) på 5 år med vår V70 och kan inte säga annat än att jag är supernöjd.
Användarvisningsbild
av olindh
Jag skulle ha undvikit de tidiga motorerna som ligger på 144 resp. 170 hästar och istället föredragit de senare motorerna som tillverkades under viss del av -99 och 2000. De har 140 resp. 165 hästar, något mindre hästkrafter men betydligt lägre bränsleförbrukning. 140 hästars motorn kan man dessutom med fördel chippa för mer hästkrafter.

Vid cirka 25000 mil är det dags för kopplingsbyte och det kostar en del så det är en stor fördel om det är gjort.

25 000 kr känns som en ganska liten budget för v70 köp, kanske ska du kolla på 855 istället. Jag hade valt en lågmilad 855 framför en högmilad v70.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej. Om du är rädd för det "elektroniska" gasspjället så tror jag inte att du behöver det. Jag har bedrivit taxitrafik med en V 70 -99. Det var ett antal kollegor som köpte tidiga 99-or som fick byta gasspjäll, men sedan återkom aldrig felet innan de böt bil 30-50.000 mil. Min 99:a var en senare och hade aldrig detta fel.
av Kena
olindh skrev:Jag skulle ha undvikit de tidiga motorerna som ligger på 144 resp. 170 hästar och istället föredragit de senare motorerna som tillverkades under viss del av -99 och 2000. De har 140 resp. 165 hästar, något mindre hästkrafter men betydligt lägre bränsleförbrukning. 140 hästars motorn kan man dessutom med fördel chippa för mer hästkrafter.

Vid cirka 25000 mil är det dags för kopplingsbyte och det kostar en del så det är en stor fördel om det är gjort.

25 000 kr känns som en ganska liten budget för v70 köp, kanske ska du kolla på 855 istället. Jag hade valt en lågmilad 855 framför en högmilad v70.
Håller med, bättre köpa en äldre bil med mindre mil än en nyare med många mil. Men är priset/skicket rätt så varför inte...
av draxxx
Taackar så väldigt mycket för alla tips :) Blir att jag lånar pengar o köper en för 45-50000kr istället :)

Tackar så jätte mycket! 8)
av Topgun
-Spjäll finns de på alla V-70.........
så märkvärdigare än så är de inte........

-håll bara "Spjället rent" så fungerar de....
hade sjlv de problemet.....men fixade de sjlälv!
-*Blev billigast* så!

=))
Användarvisningsbild
av Severin
Topgun skrev:-Spjäll finns de på alla V-70.........
så märkvärdigare än så är de inte........

-håll bara "Spjället rent" så fungerar de....
hade sjlv de problemet.....men fixade de sjlälv!
-*Blev billigast* så!

=))
Alla har inte det elektroniska spjället som kostar ca 7-9000 att byta
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.