NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Nja, inte ska väl API-klassning ersättas av ACEA? Låter ju korkat iaf.
ACEA klargör ju vilken typ av olja det är, men den visar ju inte vilken kvalité det är.

En A5-olja innebär ju främst att den klarar av förlängda intervaller. Men den måste ju i sin tur
även ha en API-Klassning.
av Mife
OK Q8 har en olja som sägs vara anpassad till min Volvo V50 2,0 D 2005.Den heter Formula Elite 5*30.

Oljekvaliteten är utmärkt så här :ACEA A1/B1, A5/B5, API SL/CF. Denna olja köper jag för 61 kr litern. är övertygad att bilen mår bra med denna olja om man byter efter 2000 mil.

Rättelse: Oljan jag nämnde i inledningen är ett alternativ till min bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mife skrev:OK Q8 har en olja som sägs vara anpassad till min Volvo V50 2,0 D 2005.Den heter Formula Elite 5*30.

Oljekvaliteten är utmärkt så här :ACEA A1/B1, A5/B5, API SL/CF. Denna olja köper jag för 61 kr litern. är övertygad att bilen mår bra med denna olja om man byter efter 2000 mil.

Rättelse: Oljan jag nämnde i inledningen är ett alternativ till min bil.

SÅ har jag förmig att den oljan hette som vi hadde i motorerna & som förorena dom enormt, satte igen kanaler o vevhusventilation väldgt fort & mycke.
den oljan är inte lika bra som castrol oljan på att göra rent i motorn, sen är den kanske lika bra på att smörja. (men vad hjälper det om den skitar ner så in i bomben)
av Geiger
En olja skitar aldrig ner. Den gör rent, och binder skitpartiklar. Kanske var den inte lika bra det,
dock har den likvärdiga klassningar med Castrols. Däremot är det en 5w-30 och inte 0w-30, kanske därav att den
inte klarar kondensen som främst uppstår vintertid lika bra. Fast det borde mest ha med additiven att göra.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]