- fre 08 jan 2010, 19:57
#363606
God kväll!
Har en Volvo 855 -95 (2.5SE ,i, automat) som strular lite mer än vad som är mig behagligt. Har läst en hel del på detta eminenta forum och kommit fram till vissa slutsatser men några saker behöver jag fortfarande råd till:
Automatlådan kan vi börja med. Ställer jag den i läge D,R, L eller 3 när jag stänger av bilen, och flyttar växelläget sen till läge P eller N (när bilen är avstängd) så "låser" den sig i treans (?) växel. Jag TROR den växlar upp, men inte ner, och drar flera liter bensin per mil, med tillhörande avgasmoln. En orange "upp-pil" börjar blinka, och det enda som hjälper är att stänga av bilen. Dock så går den inte att starta på en gång, utan man måste vänta någon / några minuter innan man kan starta igen. Försöker man innan det så är det precis som Immobilizern ligger i, eller att växeln ligger i fel läge, dvs D, R osv. När man sen får igång bilen så går den som den ska i lådan ... ett tag. Pilen blinkar i ett par dagar, för att sedan försvinna, för att sedan återkomma när problemet återuppstår. Detta är nästan oundvilkigt.
Vad beror detta på? Är det för att det är vinter? För att lådan är kass? Eller vad? Jag har läst av felkoden, och fick fram att det var någon Solenoid S2 som var öppen, eller hur det nu var? Har inte kvar felkoden...
Motorvärmaren kan vi forstätta med. Kupévärmaren fungerar. Men den verkar inte ge något i motorn. Gick igenom och 5-56ade "skarvarna" idag, ingen som helst förbättring. Har luskat fram att det "kan vara" doppvärmaren som har gett upp, men borde inte detta då generera en kortslutning som i sin tur gör att säkringen i huset går? Finns det något annat alternativ? Något annat som kan vara trasigt?
Stjärtvärmaren förarsidan fungerar bara ibland. Vart sitter dessa kablar under stolen, är det lätt att hitta dem?
Bakrutevärmarslingorna fungerar bara på den nedre halvan av bakrutan. Är dessa glapp, eller är de slut? Frågan kanske bör ställas : kan de vara glapp? Och hur kollar man det då i sådana fall? Går det att mäta bara med en strömavläsare?
Tutan fungerar 1 av 50 gånger. Och då på olika ställen när man trycker på "knappen". Det sitter en airbag bakom denna "knapp" så det är inget jag vill öppna utan att vara helsäker på att den inte smäller upp. Det kanske inte sitter där heller, men vart kollar man för glapp då?
Displayen som visar tid och utetemp är mörk. Ska den vara så, eller finns det någon lampa att byta ut? Det skulle vara gott att ha samma belysning på den, som på övrig instrumentering.
Jag tror det var allt som jag behöver hjälp med just nu... Finns det någon moderator som kan komma på en bättre rubrik, så sätt mer än gärna en.
Tacksam för alla svar! // Martin
Har en Volvo 855 -95 (2.5SE ,i, automat) som strular lite mer än vad som är mig behagligt. Har läst en hel del på detta eminenta forum och kommit fram till vissa slutsatser men några saker behöver jag fortfarande råd till:
Automatlådan kan vi börja med. Ställer jag den i läge D,R, L eller 3 när jag stänger av bilen, och flyttar växelläget sen till läge P eller N (när bilen är avstängd) så "låser" den sig i treans (?) växel. Jag TROR den växlar upp, men inte ner, och drar flera liter bensin per mil, med tillhörande avgasmoln. En orange "upp-pil" börjar blinka, och det enda som hjälper är att stänga av bilen. Dock så går den inte att starta på en gång, utan man måste vänta någon / några minuter innan man kan starta igen. Försöker man innan det så är det precis som Immobilizern ligger i, eller att växeln ligger i fel läge, dvs D, R osv. När man sen får igång bilen så går den som den ska i lådan ... ett tag. Pilen blinkar i ett par dagar, för att sedan försvinna, för att sedan återkomma när problemet återuppstår. Detta är nästan oundvilkigt.
Vad beror detta på? Är det för att det är vinter? För att lådan är kass? Eller vad? Jag har läst av felkoden, och fick fram att det var någon Solenoid S2 som var öppen, eller hur det nu var? Har inte kvar felkoden...
Motorvärmaren kan vi forstätta med. Kupévärmaren fungerar. Men den verkar inte ge något i motorn. Gick igenom och 5-56ade "skarvarna" idag, ingen som helst förbättring. Har luskat fram att det "kan vara" doppvärmaren som har gett upp, men borde inte detta då generera en kortslutning som i sin tur gör att säkringen i huset går? Finns det något annat alternativ? Något annat som kan vara trasigt?
Stjärtvärmaren förarsidan fungerar bara ibland. Vart sitter dessa kablar under stolen, är det lätt att hitta dem?
Bakrutevärmarslingorna fungerar bara på den nedre halvan av bakrutan. Är dessa glapp, eller är de slut? Frågan kanske bör ställas : kan de vara glapp? Och hur kollar man det då i sådana fall? Går det att mäta bara med en strömavläsare?
Tutan fungerar 1 av 50 gånger. Och då på olika ställen när man trycker på "knappen". Det sitter en airbag bakom denna "knapp" så det är inget jag vill öppna utan att vara helsäker på att den inte smäller upp. Det kanske inte sitter där heller, men vart kollar man för glapp då?
Displayen som visar tid och utetemp är mörk. Ska den vara så, eller finns det någon lampa att byta ut? Det skulle vara gott att ha samma belysning på den, som på övrig instrumentering.
Jag tror det var allt som jag behöver hjälp med just nu... Finns det någon moderator som kan komma på en bättre rubrik, så sätt mer än gärna en.
Tacksam för alla svar! // Martin
855 2.5SE -95