Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu har jag nästan blivit prejad, påkörd och överkörd flera ggr av förare som har 4 lager flis + dunstoppade Canadagoosejackor och ryska björnskinnmössor på sig inne i bilen. De är så påbyltade att de varken ser eller hör, men värst av allt verkar de inte kunna manövrera pedaler, spakar eller ratt!!!

Senast i går blev jag prejad av en påbyltad tant som hade så tjocka kläder att hon inte fixade vrida på ratten när hon skulle ut från en utfart utan istället hamnade i mötade körfält (där jag var), nu löste det sig för det var inga fotgängare ute så jag kunde köra upp på trottoaren med XCn då det inte fanns någon plats kvar på vägen.

I alla bilar finns det något som heter värme/klimatanläggning, prova att använda denna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Klassiskt! :)

Dessutom funkar ju inte bältet i den egan bilen något vidare heller om man tex har en tjock dunjacka på sig.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det finns en annan viktigare anledning till att inte köra med tjocka kläder på sig...

Om man krockar så får man större skador /sitter fast sämre pga avståndet mellan kropp och bälte!!!

.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tar alltid av mig jackan när jag kör :) Blir för varmt annars :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Håller jag med om. Tycker det är jobbigt att ha en massa kläder på sig när man kör.
Visst blir det lite kallt till en början om man inte har kupévärmare men det är det värt.

Är det bara en kortare sträcka brukar jag nöja mig med att knäppa upp jackan.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hänger alltid av mig vinterjackan när jag ska ut och köra, tycker det är betydligt bekvämare/säkrare så :D .
av Amarace
Och jag är tvärtom, tar aldrig av mig en jacka, knäppa upp kanske, men inte ta av mig. Enda anledningen är att OM man kör av vägen då det är kallt så kanske man inte kan ta på sig jackan igen, då sitter man där och blir kall fortare.
av llesrof
Vovlo_Henrik skrev:En kupévärmare kostar inte en förmögenhet och kan i många fall bidra till en säkrare bilkörning :wink:
Det finns en liten men ack så viktig detalj - den kräver ström. Alla kanske inte har tillgång till elstolpe. Jag har inte det till exempel.

Jag har gärna min dunjacka på mig när jag kör bil kortare sträckor. Jag tycker att rörligheten är fullgod. Grejen med en dunjacka är att man i princip kan vara naken under den och det är ändå varmt och gott. De flesta av de där påbyltade trafikmarodörerna skulle nög köra lika illa även om de satt i bara underkläder och körde har jag en känsla av. De har helt enkelt dåligt omdöme och det har de oavsett kläderna. Fast påbyltad vinterstass gör väl inte saken bättre precis.
Användarvisningsbild
av Zilv
Viktigt att ha med sig kläder nu när det är kallt.
Skulle ju vara jobbigt med avkörning och få vänta ett par timmar på hjälp, i T-shirt =P

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]