Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
#364674
Jaha, efter att ett klammer rostat av och gjort motorn kylarvätskelös så står jag på macken och får frågan; Etylen eller propylen?
Åker hem och kollar instrux där det står; Använd endast Volvo orginal.
Jaha? Å vilken sort är det då? Nån som vet?
av McE
#364700
Ja, sitter precis och läser medans jag väntar på svar... Vi har dock -10 här, jag har ingen lust att skölja ur systemet.
Vet inte heller var jag ska tömma resterna... Visste jag bara vilken sort volvo använde så kunde jag knata ner på OK/Q8 och köpa samma sort!
Användarvisningsbild
av sidhabo
#364714
Etylen är giftigare och billigare. Propylen mera harmlös och dyrare. Bara att välja nån av dem nu i "akuteläget". Sen kanske du vill tömma och skölja kylen några gånger när du har mer tid. Och anteckna vilken sort du stoppar i då .... t.ex. "för dagen Volvo orginal".
Användarvisningsbild
av Folke89
#364722
Kanske dum fråga men... vad spelar det för roll? Glykolens uppgift är väl att sänka fryspunkten och höja kokpunkten för vattnet. Kan det väl inte spela någon roll om man har etylen eller propylen baserad glykol? Eller har jag missat något?
av McE
#364753
Ja efter att ha ringt runt i vänskapskretsen så gav jag upp, hällde i etylenglykol.
Har förstått att det inte är nån höjdare att blanda de två, etylen och propylen, risk för klumpbildning...
Men när ändå systemet var tomt så beslöt jag mig för att slå i vanlig, gammeldags glykol.
Tack ändå för ert engagemang!!
(Men jag ska fan ta reda på vilken sort Volvo säljer)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]