Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
#364451
Ja absolut.

Kollade svärfars BMW på väg till simhallen med sonen. 3450rpm i 130km/h. Är dock en 523i manuell MY00. 3000rpm i 95km/h, vilket jag tycker är rätt högt, eller?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#364495
perhall skrev:
Steff 99 skrev:
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Då varvar Volvon ungefär lika mycket 2,4D och 2,5FT - ovanligt. En diesel brukar varva mycket mindre.
PH
Ja min 2.5 ft 2010 varvar 1500 rpm i 90 km/h med den nya 6 växlade lådan. Den nya 5an är som den gamla 6an och den nya 6an är en ren överväxel. Den nya 2.5 ft har också 340 Nm i vrid vilket är en förbättring. Kolla diagram på polestars hemsida. På 2.5 ft betalar du dessutom bara 80 procent av förmånsvärdet då det är en miljöbil. Men jag håller med tidigare inlägg. Allt beror på hur hon kör och vilken karaktär man vill ha på motorn. Bäst att jämföra själv och bilda en uppfattning. Själv är jag en bensinare :-)
av jensa1000
#364569
Var och provkörde en 2.5 ft igår. Tycker den gick fint och tyst, vsom det har kommit fram tidigare så varvade den inte mkt och jag tycker vridet mellanregistret räcker fint. Så det kommer bli en vit 2.5 ft summum med herrgårdsvagnpaket 2 , tror den kan se bra ut med tonade rutor och 17 tums fälgar.
av perhall
#364577
Tobbev skrev:Ja absolut.

Kollade svärfars BMW på väg till simhallen med sonen. 3450rpm i 130km/h. Är dock en 523i manuell MY00. 3000rpm i 95km/h, vilket jag tycker är rätt högt, eller?
LIte konstigt jämförelse, eftersom 3000 i 95 är på femman och 3450 i 130 är på sexan...

Ja, det är betydligt mycket mer varv än en 2,5FT. Men även en 2,5FT/2,5T MY09 varvar väldigt lite för att vara bensin/etanol - 2700 i 130 på sexan
av perhall
#364631
Tobbev skrev:Nej, 3000rpm i 95 km/h var på 6'an, det är jag 99.9% säker på.
Det kan jag säga direkt att det är omöjligt, 100%, av två skäl:
a/ inte ens en BMW 520i e34 varvade så mycket på 5:an
b/ den varvade ju 3450 i 130 så omräknat blir det ca 2250 i 95 (orkar inte hämta miniräknaren men ungefär)
PH
av Tobbev
#364665
Hmm, märkligt. Får testa igen, jag kan ju ha fel. Kan bara inte se att jag inte skulle ligga på den högsta växeln i den farten. Brukar peta in den så fort jag kan, och det kan man ganska tidigt på den bilen.

Jaja, jag har säkert fel. Skall inte köra den mer på ett tag men får försöka dubbelkolla när jag gör det.
Användarvisningsbild
av Guligan
#364955
jensa1000 skrev:Var och provkörde en 2.5 ft igår. Tycker den gick fint och tyst, vsom det har kommit fram tidigare så varvade den inte mkt och jag tycker vridet mellanregistret räcker fint. Så det kommer bli en vit 2.5 ft summum med herrgårdsvagnpaket 2 , tror den kan se bra ut med tonade rutor och 17 tums fälgar.
Det blir säkert en kanonbil. Med nya 231-hästaren så har 2,5FT lyft sig betydligt jämfört med tidigare årsmodellerna.
av perhall
#364967
Guligan skrev:
jensa1000 skrev:Var och provkörde en 2.5 ft igår. Tycker den gick fint och tyst, vsom det har kommit fram tidigare så varvade den inte mkt och jag tycker vridet mellanregistret räcker fint. Så det kommer bli en vit 2.5 ft summum med herrgårdsvagnpaket 2 , tror den kan se bra ut med tonade rutor och 17 tums fälgar.
Det blir säkert en kanonbil. Med nya 231-hästaren så har 2,5FT lyft sig betydligt jämfört med tidigare årsmodellerna.
Kul att höra. Ja, den gamla är lite seg utan poolstar eller liknande. Antar att den nya är alltid minst lika pigg (trots högre utväxling) + går snålare och med lägre varv... och piggare om man växlar ner... /PH
av Janne_L
#368459
Hej!

Har haft bägge bilarna, mitt tips e dieseln....
den går 90-110 mil, blandat på en tank, om du är missnöjd med effekten, jag märkte lite skillnad, finns det volvochip till den, service var 3000 mil.
Etanolen drar 0,9 bensin blandat, det enda man får göra är tanka om man kör på etanol.(känns det som när man bytt :))
Båda e väldigt trevliga maskiner att köra, men dieseln är mitt råd.

Just de, glömde, stor skillnad till dieselns fördel om du drar mycket släp...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]