Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej hallå alla glada däcksprättare!

Skulle våga säga att någon av er sitter på just den information jag söker, nämnligen.

Väd är det för fälg dimensioner på Volvo och främst på 700serien??

Har lite om att det e olika från några årsmodeller och att det skiljer mellan icke-ABS och ABS bilar, men thats it!

HAR SÖKT men inte funnit något.

Länka till trådar om ni hittar några som jag missat!
700-serien kom 1982. Från början var det 14 tum som gällde. 5 eller 5,5 tums bredd. Osäker där. Detta gällde fram till -88orna. På -89orna som hade ABS monterades 15-tumsbromsar. Följaktligen får man inte på 14-tums fälgar eftersom bromsoken tar i. Värt att notera är att ALLA 700or fick 15-tumshjul från fabriken från -89 och frammåt. Men på dom utan ABS passar alltså 14-tum. Dessa regler gäller även på 900orna. Alla bilar fick minst 15 tum från fabriken, men på dom utan ABS passar 14 tum.

Hoppas det klarnade lite. :wink:

Jo! Just de. Vissa hävdar att brytpunkten med 15 tum på ABS kom redan -88. Men det motsätter jag mig. Jag har själv en -88 med ABS, och på den går det på 14 tum. :wink:

Ännu ett tillägg. Detta gäller bara bromsarna FRAM. Bak är det samma bromsar oavsett ABS eller ej och oavsett årsmodell. Bak är det alltid 14 tum. Dock inte modeller med multilink-bakvagn, där det är 15 tum som gäller. :wink:
Tackar för klargörandet Eccy o LarsBd :) Har nämnligen en 745:a 90 som jag e intresserad av :) vet ej om det e ABS eller ej på den.
Bilen och jag sitter ca 7 mil från varandra :) har min mek/mäklare som tittat på den :)

Det e en B230F vill inte ha Turbo då jag inte anser mig ha nytta av det :)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)