Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#364584
det är nog den gamla italien-lösningen, i Tyskland finns inte denna motor
jag tror inte den är så intressant när vi nu har 2,5FT
intressant att alla har 225-däck, även 1,6Drive
HP-stereon kostar 3 ggr så mycket som i Sverige men GPS är billigare
metallic dubbelt så dyrt..
PH
Användarvisningsbild
av henka35
#364609
perhall skrev:det är nog den gamla italien-lösningen, i Tyskland finns inte denna motor
jag tror inte den är så intressant när vi nu har 2,5FT
intressant att alla har 225-däck, även 1,6Drive
HP-stereon kostar 3 ggr så mycket som i Sverige men GPS är billigare
metallic dubbelt så dyrt..
PH
Nix, den heter B4204T6 med 4 cyl och 1999 cc 203hk/300Nm och den har MMT6-6 dvs samma låda som 2.0D i V70II.
0-100 på 8,3 och den ska dra 0,81 blandad med 189 CO2/km

Finns mer info längre ner i länken.....
av perhall
#364616
henka35 skrev:
perhall skrev:det är nog den gamla italien-lösningen, i Tyskland finns inte denna motor
jag tror inte den är så intressant när vi nu har 2,5FT
intressant att alla har 225-däck, även 1,6Drive
HP-stereon kostar 3 ggr så mycket som i Sverige men GPS är billigare
metallic dubbelt så dyrt..
PH
Nix, den heter B4204T6 med 4 cyl och 1999 cc 203hk/300Nm och den har MMT6-6 dvs samma låda som 2.0D i V70II.
0-100 på 8,3 och den ska dra 0,81 blandad med 189 CO2/km

Finns mer info längre ner i länken.....
OK, jag menade inte motorn utan lösningen: liten cylindervolym och turbo.
Men uppenbarligen är ju förbrukningen inte jättelåg. 2,5FT har ju 8,8 blandad. Men denna är nästan lika snabb.
Kanske en intressant motor att ta in men jag misstänker att Volvo avvaktar nya GDTi motorn (eller vad heter den?), hoppas bara att den funkar bättre än den gamla direktinsprutade Mitsubishi-motorn som fanns i V40 MY 98, 99...
PH
av Linqid
#364623
perhall skrev:
henka35 skrev:
perhall skrev:det är nog den gamla italien-lösningen, i Tyskland finns inte denna motor
jag tror inte den är så intressant när vi nu har 2,5FT
intressant att alla har 225-däck, även 1,6Drive
HP-stereon kostar 3 ggr så mycket som i Sverige men GPS är billigare
metallic dubbelt så dyrt..
PH
Nix, den heter B4204T6 med 4 cyl och 1999 cc 203hk/300Nm och den har MMT6-6 dvs samma låda som 2.0D i V70II.
0-100 på 8,3 och den ska dra 0,81 blandad med 189 CO2/km

Finns mer info längre ner i länken.....
OK, jag menade inte motorn utan lösningen: liten cylindervolym och turbo.
Men uppenbarligen är ju förbrukningen inte jättelåg. 2,5FT har ju 8,8 blandad. Men denna är nästan lika snabb.
Kanske en intressant motor att ta in men jag misstänker att Volvo avvaktar nya GDTi motorn (eller vad heter den?), hoppas bara att den funkar bättre än den gamla direktinsprutade Mitsubishi-motorn som fanns i V40 MY 98, 99...
PH
Fast detta är väl den nya GTDi-motorn? Som redan lanserats i Ford, och som där kallas Eco-boost?

http://www.automotorsport.se/news/19931 ... -ecoboost/
av perhall
#364632
Linqid skrev:
Nix, den heter B4204T6 med 4 cyl och 1999 cc 203hk/300Nm och den har MMT6-6 dvs samma låda som 2.0D i V70II.
0-100 på 8,3 och den ska dra 0,81 blandad med 189 CO2/km

Finns mer info längre ner i länken.....
OK, jag menade inte motorn utan lösningen: liten cylindervolym och turbo.
Men uppenbarligen är ju förbrukningen inte jättelåg. 2,5FT har ju 8,8 blandad. Men denna är nästan lika snabb.
Kanske en intressant motor att ta in men jag misstänker att Volvo avvaktar nya GDTi motorn (eller vad heter den?), hoppas bara att den funkar bättre än den gamla direktinsprutade Mitsubishi-motorn som fanns i V40 MY 98, 99...
PH[/quote]

Fast detta är väl den nya GTDi-motorn? Som redan lanserats i Ford, och som där kallas Eco-boost?

http://www.automotorsport.se/news/19931 ... -ecoboost/[/quote]

Kan inte tänka mig det. 8,1 i EU-Mix är ju bara 6% mindre än en 2,5FT... redan av det skälet så tvivlar jag... den borde snarare ligga kring 6,5 som Audis moderna 2,0T.../PH
av Linqid
#364693
perhall skrev:Kan inte tänka mig det. 8,1 i EU-Mix är ju bara 6% mindre än en 2,5FT... redan av det skälet så tvivlar jag... den borde snarare ligga kring 6,5 som Audis moderna 2,0T.../PH
Fast hur stor är sannolikheten att effekten är exakt den samma? Den nya Ecoboost-motorn, som ska komma som GTDi i Volvo, är en 4-cylindrig motor med turbo på 200hk/300Nm. Dvs, exakt samma som i länken i första inlägget. Förbrukningen i S-Max ligger på 8,1 l/100km blandat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#364713
Audi A6 Avant 2,0TFSI 170hk/280Nm. 7,5 l /100km blandad körning. CO2-utsläpp 174 g/km.

Volvos 2,0T har 203hk och 300Nm. Så jag tycker inget att det är något att klaga på vad det gäller Volvos siffror. Dessutom kommer det ju mindre motorer med samma teknik senare....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]