Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av badwolf
jag har satt in bilen på vinterförvaring och tänkte ladda batteriet men vart ska jag ladda det i skuffen eller jag kan ladda det från motorumet :roll: :?:
Användarvisningsbild
av greeeken
badwolf skrev:jag har satt in bilen på vinterförvaring och tänkte ladda batteriet men vart ska jag ladda det i skuffen eller jag kan ladda det från motorumet :roll: :?:
motor rummet går bra
Annars kan du plocka ur batteriet
av Fred
Om bilen ska stå länge, och du ska underhållsladda, skulle jag rekommendera dig att ta ur batteriet. Anledningen till det är att det bildas knallgas när bilbatterier laddas och det är ju inte så kul om hela bilen fylls! :shock: Dessutom kan det skvätta lite syra ur cellerna som inte är så kul om det hamnar i bilen.

Om det bara är en uppladdning så kan du välja själv var du vill sätta laddaren, det går lika bra fram som bak. En fördel med att ladda i motorrummet är att du aldrig riskerar en knallgasexplosion när du kopplar loss laddkablarna eftersom batteriet är så långt bort. Dessutom behöver du inte dra ut några kablar genom bagageluckan utan kan bara ha huven lite på glänt.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Funk
Knallgas skall inte vara någon fara alls på våra bilar eftersom batteriet ventilerar via en slang ut genom golvet. Om ingen monterat bort den vid batteribyte...

/Thomas
av Fred
Funk skrev:Knallgas skall inte vara någon fara alls på våra bilar eftersom batteriet ventilerar via en slang ut genom golvet. Om ingen monterat bort den vid batteribyte...
När man laddar bör man skruva ur cellernas påfyllningslock så att knallgasen kan ventileras ut ordentligt, det kan bubbla på ganska rejält när man kör med extern laddare! Slangen är till för den normala laddningen generatorn ger vid drift och den litar inte jag på är tillräcklig vid externladdning.

"Databoxar" ska inte ta skada av att man tar loss batteriet, men visst kan det hända i enstaka fall. Varje gång någon komponent ansluten till CAN skall kopplas ur så måste ju batteriet kopplas ur och jag har mycket svårt att tro att tiden som batteriet är urkopplat ska spela någon roll. Dock kanske något kan gå sönder om man sliter av batteripolen direkt efter att man tagit ur nyckeln. Man ska alltid vänta 10 minuter innan detta görs så att bilens system hinner stänga ned sig ordentligt.

Mvh
/Fred
av hansjkpg
Fred skrev:
Funk skrev:Knallgas skall inte vara någon fara alls på våra bilar eftersom batteriet ventilerar via en slang ut genom golvet. Om ingen monterat bort den vid batteribyte...
När man laddar bör man skruva ur cellernas påfyllningslock så att knallgasen kan ventileras ut ordentligt, det kan bubbla på ganska rejält när man kör med extern laddare! Slangen är till för den normala laddningen generatorn ger vid drift och den litar inte jag på är tillräcklig vid externladdning.

"Databoxar" ska inte ta skada av att man tar loss batteriet, men visst kan det hända i enstaka fall. Varje gång någon komponent ansluten till CAN skall kopplas ur så måste ju batteriet kopplas ur och jag har mycket svårt att tro att tiden som batteriet är urkopplat ska spela någon roll. Dock kanske något kan gå sönder om man sliter av batteripolen direkt efter att man tagit ur nyckeln. Man ska alltid vänta 10 minuter innan detta görs så att bilens system hinner stänga ned sig ordentligt.

Mvh
/Fred
.
Om han nu har ett underhållsfritt batteri utan påfyllningslock vilket borde vara rätt vanligt nu för tiden, Hur stor är risken för knallgas då?
av Fred
Ingen aning Hans, jag har ingen erfarenhet av bilbatterier utan påfyllningslock. Om det är vanligare än den gamla modellen vet jag inte heller. När jag köpte nytt batteri på Bilia till min bil förra året så var det med påfyllningslock och de jag hade att välja mellan var alla av den modellen. :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har ett slutet batteri, med avluftning via slang... ett volvo original...

Vad det gäller Freds antagane om att det kan bubbla vid "extern" laddning så skall det inte vara något problem då laddningen med batteriladdare med betydligt lägre laddström än vad bilen ger. Pratar vi om en laddare med rikigt läge för underhållsladdning så är det absoult ingen fara.

/Thomas
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]