Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rollzo
Hej! Den står som en egen rad på protokollet. Besiktningsmannen sa att om den finns kvar nästa år så blir det automatiskt en 2:a. Tror även han sa att det bara var bilar nyare än -02 som skulle restas, men är inte säker.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men då säger dom säkert att ja , lambdasonden har gått sönder igen, trotts att man visar upp kvitto från volvo eller vart man nu fixat felet.

Det vore ju roligt om dom hittar en felkod o säger att ma när underkänd, man drar då fram sin ppc dosa o kollar o det visar sig att "höger dörrmatta har en felkod" VA säger dom då?
Eller om man tar fram sin ppc o raderar koden framför dom!!
av Fred
Verkstäderna gnuggar nog händerna! Tänk vad många människor det är som kör omkring med felkoder i sina bilar utan att veta om dem och därför inte heller lider av dem. Med dessa nya regler så kommer massor av folk tro att det är allvarliga fel på sina bilar och lämna in dem till verkstan som i sin tur givetvis inte kommer tala om att det är struntkoder. De tar betalt för uppkoppling mot VIDA, radering av felkoder och byte av de grejer som satt koderna även om de fungerar som de ska. Som exempel får de nog lagra upp med många dörrmoduler framöver eftersom de nästan alltid sätter felkod trots att de fungerar felfritt, som alla vi här på forumet vet.

Detta är helt galet! Även om vi med PPC raderar koder på parkeringen till SBP så kommer ju vissa koder ändå komma upp på väg in i hallen! Mina AUM-koder kommer ju direkt när man vrider om nyckeln!
Användarvisningsbild
av greeeken
Fred skrev:Verkstäderna gnuggar nog händerna! Tänk vad många människor det är som kör omkring med felkoder i sina bilar utan att veta om dem och därför inte heller lider av dem. Med dessa nya regler så kommer massor av folk tro att det är allvarliga fel på sina bilar och lämna in dem till verkstan som i sin tur givetvis inte kommer tala om att det är struntkoder. De tar betalt för uppkoppling mot VIDA, radering av felkoder och byte av de grejer som satt koderna även om de fungerar som de ska. Som exempel får de nog lagra upp med många dörrmoduler framöver eftersom de nästan alltid sätter felkod trots att de fungerar felfritt, som alla vi här på forumet vet.

Detta är helt galet! Även om vi med PPC raderar koder på parkeringen till SBP så kommer ju vissa koder ändå komma upp på väg in i hallen! Mina AUM-koder kommer ju direkt när man vrider om nyckeln!

ja men sen så har ju inte bilens stereo med avgasrening att göra eller ? :D
av Fred
Givetvis inte...men vet besiktningsgubbarna det, det är frågan?! :P Jag har svårt att tro att de har en lista på felkoder som ska rendera en anmärkning eller att deras felkodsläsare bara reagerar på de felkoder om har med avgasreningen att göra...fast så kanske det är... :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
Fred skrev:Givetvis inte...men vet besiktningsgubbarna det, det är frågan?! :P Jag har svårt att tro att de har en lista på felkoder som ska rendera en anmärkning eller att deras felkodsläsare bara reagerar på de felkoder om har med avgasreningen att göra...fast så kanske det är... :roll:

Jo visst vore de kul att ha listan i bilen för att visa dom ,men vem orkar ha 300 a4 papper i bilen
SÅ jag förstår vad du menar.
av Fred
Frågan är ju om det ens hjälper att ha listan med sig. Allt beror ju på vad SBP har fått för direktiv. Om direktiven stipulerar att en hittad felkod, oavsett vilken, ska registreras och rendera en 2:a om den ej är åtgärdad vid nästa besiktning så är vi nog ganska rökta allihop. Samtidigt kommer verkstäderna tjäna enorma pengar på att byta ut delar som det inte är något fel på.
av ture
lite mer i ämnet
http://www.infrastrukturnyheter.se/2009 ... ovningen-0

glöm inte bort att tillverkaren oxså har ett ansvar

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR

Vid anmärkning på avgasreningen på 1989 års modeller och senare skall tillverkare svara för reparation av fel utan kostnad för bilägaren. Åtagandet gäller upp till 5 år eller 8000 mil beroende på vilket som först uppstår.

mvh
t
av Marbas
Tror SBP endast tittar på felkoder som har med avgasrening att göra. Eventuellt också säkerhet, typ ABS osv, men normalt så tänds ju en lampa om t.ex. ABSn är trasig.

Inte helt säker, men de kollar bara felkoder på -02 och senare om det är bensin, och -04 och senare om det är diesel. Tanken är att de ska slippa göra avgasprovet och varva upp motorn.

Enligt en besiktningssnubbe som demade kodläsaren lite, så kopplar de bara in avläsaren, matar in regnumret, sen sköter systemet resten. Bestiktningsmännen (kvinnorna) kan inte radera en felkod från protokollet. De får inte ens speciellt mycket information om felet. Det är alltså inte alla felkoder som läses ut.

Så jag tror att felkoder från diverse moduler i bilen kommer inte att generera fel på SBP såvida de inte har med avgasreningen att göra.
av Fred
Om det är så så är det ju bra. Dock ställer jag mig tveksam till att SBP har sorterat ut alla avgasspecifika felkoder till alla på marknaden förekommande bilmärken och modeller. Vi får avvakta och se helt enkelt, det kommer droppa in fler trådar om det här, var så säkra! :wink:

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]