Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
isak skrev:skulle jag avråda!
OM det är oljekylaren får du kylvätska i oljan med! när oljetrycket försvinner vid avstängd motor trycker kylvätskans övertryck in i smörjsystemet!
isak

Japp, håller med. KÖR INTE !!!! Visserligen inte min plånbok men men..................
av tapsa
hej, om det är ölje kylären som lek borde man inte vänta och köra då den smutsiga vätskan torkar sig i kanalerna och de kan inte mera renas med power-spolnig. (min kylare byttes ut och termostaten fastnade helt öppen). Med lycka kan allt spolas ren och med 2x nya o-ringar kan testade ölje kylaren byggas in i gen. Det blir dyrt när volvo sparar i de billigaste delarna som o-ringar i en kritisk desing.
Tapsa
av jontee
Är detta ett fel som 6månaders garantin enligt konsumentköplagen täcker?
Ska prata med Volvo i morgon.Har haft bilen i 4månader.
/Jonte
av roggama
tjena :D hade en 855 glt som hade olja i kylbehållaren och det var kylaren som var felet,slangarna till automaten går in på sidan av kylaren och automatlådsoljan får kylning just genom kylaren ,så kolla upp kylaren,om du har automat så klart :)
av jontee
Ja jag har lämnat in bilen,har inte fått något slutgiltigt svar ännu men dom trodde också att oljekylaren hade gått.
När jag frågade om garanti enl. konsumentköpslagen så visste dom ingenting men jag har pratat med konsumenombudet och dom säger att det är glasklart att det är garanti.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Garanti är det inte i ordets rätta bemärkelse. Fel som uppkommer inom 6mån efter köp anses som ursprungligt fel. Säljaren skall då kostnadsfritt laga bilen eller så har du rätt att häva köpet. Vägrar bilhandlaren så anmäler du till ARN som kommer ge dig rätt att häva köpet. Om du under din tid skött bilen efter tillverkares rekommendationer.
av jontee
dieselmagnus skrev:Garanti är det inte i ordets rätta bemärkelse. Fel som uppkommer inom 6mån efter köp anses som ursprungligt fel. Säljaren skall då kostnadsfritt laga bilen eller så har du rätt att häva köpet. Vägrar bilhandlaren så anmäler du till ARN som kommer ge dig rätt att häva köpet. Om du under din tid skött bilen efter tillverkares rekommendationer.
Jag gjorde t.o.m en extra service hos handlaren och bytte kamremmen innan leverans och som sagt bilen är fullservad.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]