Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Man läser genom årsmodellerna om just lossnade belägg från handbromsbackarna, och det skapar enhel del elände, irritation och
ekonomiska förluster för oss Volvoägare.
Det var ingen skillnad på min 97a, där lossnade det, min 00 lossnade det också, jobbar polarens 03a ja där lossnade det också.. så det Är ett problem som återkommer genomårsmodellerna. En del tycks klara sig bättre från andra...varför?

Men finns det bra alternativ där man kan säga att dessa belägg lossnar inte från backarna?

Ska man köpa handbromsbackarna från Autoexperten, Mekonomen, Micro eller (nu svär jag) Biltema för att slippa problemet med lossnande belägg?

Vilka erfarenheter har du, har du köpt handbromsbackarna av något märke, nyttjat handbromsen och de håller fortfarande?

Vill gärna få lite diskussion i frågan.
Användarvisningsbild
av wissel
Bra fråga larzan, jag skulle vilja ha nitade bromsbackar faktiskt, finns det sådana numera ??
av Larzan
Nitade eller limmade, jag vill ha ett par som fungerar livstiden ut.
Är det så att Fel****, f-låt Biltemas dammar men håller, ja ett par tvättar extra kan jag stå ut med.
Men om konstruktionen är lika kass, ja då kanske inte felet ligger i backarna...*bara en tanke*

Vilka erfarenheter har ni av andra märken på handbromsbackarna?

Vad har dom för handbromsbackar i STCC och liknande motorsporter? Kanske nåt att satsa på.
Backar för 1000-1500 för att slippa reparationer för mångfalt mer.

*bollen är i rullning..*
Användarvisningsbild
av Funk
Handbromsbackarna är kanske inte den mest påfrestade komponenten i STCC.... och inte dammar handbromsbackar alls om man släpper handbromsen när man kör iväg. :wink:

Men faktum är att Biltemas handbromsbackar till P2 faktiskt verkar vara limmade med bättre lim för dom håller bra..

/Thomas
av Larzan
Har dom gjort några ändringar på dom "nya"? I så fall vad och när ändrades det? Annat art.nr? Visuell skillnad?
Köper gärna original, och många med mig... OM de håller.
av baljbalj
Dom var inte "nya" inte innan juni 2006 iallafall! Men har dom jobbat på detta efter det? knappast på en modell dom inte har i produktion längre.

Jag bytte sist juni 2006 (jag kan tillägga att jag inte använder handbromsen längre efter detta) och nu är dom likförbannat paj igen. På något sätt måste jag dragit åt och direkt släppt handbromsen efter att jag tvättade den förra veckan för idag small skiten sönder igen!!!!

Blir så sjukt irriterad på denna skitkonstruktion dom prånglat ut på marknaden och bara fortsätter tjäna pengar på, delar typ 500:- och jobb 1000:-. I bilbranchen lägger man på cirka 10-15 gånger inköpspriset när man säljer som reservdel till slutkund.

Kan det lösas med några andra backar än Volvos egna? Det kan knappast vara sämre och det verkar inte ha ett dugg med slitage att göra, om jag byter backarna nu nästa vecka kan dom lika gärna gå sönder en dag senare. Ingen Goodwill heller så vitt jag förstår?

Ska jag behålla bilen måste jag helt enkelt lära mig göra detta själv.

Det måste vara en taktik från Fords sida att sälja av Volvo till Kineserna och sen dra fram lite gamla dödsolyckor pga av att ett av hjulen plötsligt låst sig så konkurrenten (Geeley) blir stämd till stenåldern och en konkurrent är borta...

ARRGHHH!!! var bara tvugnen att spy galla. Om jag blir onödigt rik ska jag stämma dom till stenåldern personligen!

V70 T5 2005

EDIT: Jag använder handbromsen typ när jag ställer bilen ute på stan eller dylikt men aldrig över natten eller flera dar i sträck.
av hansjkpg
Funk skrev:Handbromsbackarna är kanske inte den mest påfrestade komponenten i STCC.... och inte dammar handbromsbackar alls om man släpper handbromsen när man kör iväg. :wink:

Men faktum är att Biltemas handbromsbackar till P2 faktiskt verkar vara limmade med bättre lim för dom håller bra..

/Thomas
.
Vad gäller biltemas bromsgrejer så kan jag bara säga det JAG KÖPER ALDRIG dom igen, bytte på farsans volvo, iofs 740 , men det skilde ju milsvidder på deras storlek jämfört med volvos original= dom tar sämre
av hansjkpg
baljbalj skrev:Dom var inte "nya" inte innan juni 2006 iallafall! Men har dom jobbat på detta efter det? knappast på en modell dom inte har i produktion längre.

Jag bytte sist juni 2006 (jag kan tillägga att jag inte använder handbromsen längre efter detta) och nu är dom likförbannat paj igen. På något sätt måste jag dragit åt och direkt släppt handbromsen efter att jag tvättade den förra veckan för idag small skiten sönder igen!!!!

Blir så sjukt irriterad på denna skitkonstruktion dom prånglat ut på marknaden och bara fortsätter tjäna pengar på, delar typ 500:- och jobb 1000:-. I bilbranchen lägger man på cirka 10-15 gånger inköpspriset när man säljer som reservdel till slutkund.

Kan det lösas med några andra backar än Volvos egna? Det kan knappast vara sämre och det verkar inte ha ett dugg med slitage att göra, om jag byter backarna nu nästa vecka kan dom lika gärna gå sönder en dag senare. Ingen Goodwill heller så vitt jag förstår?

Ska jag behålla bilen måste jag helt enkelt lära mig göra detta själv.

Det måste vara en taktik från Fords sida att sälja av Volvo till Kineserna och sen dra fram lite gamla dödsolyckor pga av att ett av hjulen plötsligt låst sig så konkurrenten (Geeley) blir stämd till stenåldern och en konkurrent är borta...

ARRGHHH!!! var bara tvugnen att spy galla. Om jag blir onödigt rik ska jag stämma dom till stenåldern personligen!

V70 T5 2005

EDIT: Jag använder handbromsen typ när jag ställer bilen ute på stan eller dylikt men aldrig över natten eller flera dar i sträck.
.
Hej Baljbalj ! Dina problem kan uppstå JUST för du INTE använder den vid varje tillfälle som du stannar bilen , Jag använder handbromsen varje dag och har inte haft problem med den på någon bil jag haft.JO jag har haft problem med den en gång på min Corolla , men då stog bilen stilla 2 månader så den snarare rostade väl fast. :D
av Arne
Man skulle kunna borra och nita nya limmade handbromsbackar om man kom över bromsbandsnint och en bromsbandsborr, då skulle de nog sitta kvar ett tag längre.

Angående Biltemas hanbromsbackar så är de för små så om du har använda bromsskivor där trumman är något nött så funkar inte dessa. Det skiljer ca. 4 mm i total diameter mellan Biltemas och övriga backar och då räcker inte justeringen till.

Slutligen så är det bara att konstatera att Volvos ahandbroms är en skitkonstruktion som kräver mycket underhåll och håller inte förväntade kvalitetskrav.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]