Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Nån som vet mer om Volvo original bluetooth handsfree?

Vad kostar kitet?
Är det lätt att dra kablage själv?
Behövs någon ny programvara?

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/4D ... oth_A4.pdf

/Magnus
av Frigge
Det systemet kommer från Motorola. Personligen tror jag inte riktigt på det då BT är bäst kompatibelt med samma märke. Alltså har man en SE telefon ska man välja en SE BT handsfree osv. Har testat en hel del BT-produkter oavsett märke o min erfarenhet är att dom inte fungerar 100 % om man inte använder samma märken.

/Fredrik
av NCR
Min erfarenhet av Bluetooth (och jag har provat det mesta på marknaden) är att det är kort och gott skräp.

Lågt ljud för den som ringer dig, skrapigt ljud för dig, plötsliga nedkopplingar och/eller uppkopplingar.

Nej Bluetooth får någ få några år till på sig innan det är värt pengarna.

Ett handfreeset med ledning kostar 150:- och smiskar allt trådlöst.
av Frigge
NCR skrev:Min erfarenhet av Bluetooth (och jag har provat det mesta på marknaden) är att det är kort och gott skräp.

Lågt ljud för den som ringer dig, skrapigt ljud för dig, plötsliga nedkopplingar och/eller uppkopplingar.

Nej Bluetooth får någ få några år till på sig innan det är värt pengarna.

Håller med dig till viss del. Jag använder själv ett BT headset till min Sonyericsson,headsetet är i detta fall av samma märke o det fungerar utan problem. Dock ska man ju vara medveten om att det KAN bråka lite ibland :lol: . Ett vanligt headset har ju dom flesta fördelarna förutom sladden då.

/Fredrik
av NCR
Frigge skrev:
NCR skrev:Min erfarenhet av Bluetooth (och jag har provat det mesta på marknaden) är att det är kort och gott skräp.

Nej Bluetooth får få några år till på sig innan det är värt pengarna.

Håller med dig till viss del. Jag använder själv ett BT headset till min Sonyericsson,headsetet är i detta fall av samma märke o det fungerar utan problem. Dock ska man ju vara medveten om att det KAN bråka lite ibland :lol: . Ett vanligt headset har ju dom flesta fördelarna förutom sladden då.

/Fredrik
Jo, men usch, så många gånger jag har ringt upp en kund eller nån man känner och väntat på pipet i headsetet...och så hör man svagt i fickan.."hallå? hallåååå!!"...

Känns som lotteri om det funkar som det är tänkt.

Kommentaren "sitter du nere i ett betongrör?" eller liknande som jag har hört säkert 50 ggr nu under två år. :)
av Frigge
NCR skrev:
Frigge skrev:

Nej Bluetooth får få några år till på sig innan det är värt pengarna.

/Fredrik
Jo, men usch, så många gånger jag har ringt upp en kund eller nån man känner och väntat på pipet i headsetet...och så hör man svagt i fickan.."hallå? hallåååå!!"...

Kommentaren "sitter du nere i ett betongrör?" eller liknande som jag har hört säkert 50 ggr nu under två år. :)
Vad använder du för fabrikat på tel o BT headset ?
Jag har testat med Nokia-Nokia o SE-SE utan att det varit några "större" problem,även Nokia-SE BT o SE-Nokia BT har varit problemfritt,däremot Samsung-SE BT fungerade värdelöst,då var det många som pratade i fickan på mig :lol:

/Fredrik
av NCR
Frigge skrev:
NCR skrev:
Frigge skrev: Håller med dig till viss del. Jag använder själv ett BT headset till min Sonyericsson,headsetet är i detta fall av samma märke o det fungerar utan problem. Dock ska man ju vara medveten om att det KAN bråka lite ibland :lol: . Ett vanligt headset har ju dom flesta fördelarna förutom sladden då.

/Fredrik

Vad använder du för fabrikat på tel o BT headset ?
Jag har testat med Nokia-Nokia o SE-SE utan att det varit några "större" problem,även Nokia-SE BT o SE-Nokia BT har varit problemfritt,däremot Samsung-SE BT fungerade värdelöst,då var det många som pratade i fickan på mig :lol:

/Fredrik
Kör SonyEricsson orginal..HB-nånting...silverfärgad pinne. Funderar på att byta märke helt, om chefen lättar på lädret vill säga. :lol:
Användarvisningsbild
av ufriman
Har testat olika blåtandsheadset kompabiliteten varierar, Just nu kör jag en SE910i och en jabra 250V, Inga problem,
Testat lite olika kombinationer:
Qtek 9100,8310,s100,s110 -> Jabra 250v,500,800 = skrapljud ej OK
HP smartphons -> Jabra 250v,500, SE 610,662,65= helt ok
P900,T610,630 -> Jabra 200,250v = helt kasst
SE P910i,P900,T610,T630,Z600,K700i -> SE 610,662,65 = Helt ok

Har även testat nokia lurar men dessa kan jag återkomma med
//Ulf
av Ronne
maf skrev:Nån som vet mer om Volvo original bluetooth handsfree?

Vad kostar kitet?

/Magnus
Var inne på Bilia Eskilstuna idag för att kolla pris på installation i min s80.
Tyvär så installerar inte bilia dessa tillbehör utan jag fick ett nummer till en konsultfirma istället.
Lite besviken blir man ju , lämnar knappast iväg bilen till nån "konsult" (N) .
Så då får man va utan helt enkelt :(

/Ronne
av Frigge
Ronne skrev:
maf skrev:Nån som vet mer om Volvo original bluetooth handsfree?

Vad kostar kitet?

/Magnus
Var inne på Bilia Eskilstuna idag för att kolla pris på installation i min s80.
Tyvär så installerar inte bilia dessa tillbehör utan jag fick ett nummer till en konsultfirma istället.
Lite besviken blir man ju , lämnar knappast iväg bilen till nån "konsult" (N) .
Så då får man va utan helt enkelt :(

/Ronne
Det var nästan det dummaste jag hört :roll: .
Självklart borde dom montera det själva o inte någon "konsult".
Personligen skulle jag ju kolla på en BT-h-free som kommer från tillverkaren av din mobil, då får man ju oftast en med Display dessutom.

/Fredrik
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]