Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Ang. pappskivor i fronten har jag använt det i alla tider (vinter) och aldrig har det givit nått problem i efterhand. Det är bara så, här i norrland i alla fall att när kvicksilvret kryper ner mot -30 spelar det ingen roll vad det står på bakluckan eller ålder på termostaten, det går mycket fortare (och blir möjligt) att nå normal temperatur med pappen.
Användarvisningsbild
av isak
du o jag Erico har ju våra egna huvuden i den här frågan? men det funkar! givetvis med en fräch termostat.
isak
Användarvisningsbild
av Erico
isak skrev:du o jag Erico har ju våra egna huvuden i den här frågan? men det funkar! givetvis med en fräch termostat.
isak
Haha, jag tror det brukar kallas "erfarenhet" :wink:
Användarvisningsbild
av isak
är väl ungefär samma sak.
Användarvisningsbild
av jimDK
carman skrev: en fungerande termostat hindrar vattnet att cirkulera i kylaren, o det får motortemepn att stiga fort = bilen drar mindre bränsle & mindre miljöutsläpp (bränsle kostar pengar)
Jag skulle vilja påstå att 'stuffs' har rätt. Det ger exakt samma effekt (som en fungerande termostat) att sätta en papskive front. Kylvatten kyls netop inte när kylaren är täckt.
Motorn kan inte se skillnad, och det värmde upp som den ska.

EDIT: Jag hade inte sett alla inlägg sedan jag skrev svaret, forlåt :) :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Nej det är inte samma sak.
en fungerande termostat gör att vattnet cirkulerar internt i motorn.
om termostaten är trasig o du lägger en pappskiva tör kylaren, så kommer vattnet att cirkulera i kylaren som för visso inte får fart vind på sig, men kylaren är inte omgiven av luft som håller 90 grader, så kylaren kommer att lyla motorn trots allt.
så ni har fel. men kan INTE ersätta en trasig termostat med en pappskiva (dock lär det säkert bli en förbättring, det är det väll ingen som tvivlat på.
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har läst alla inläg :)
Papskiven funker, men kan inte justera ( likesom termostaten), finns ingen återkoppling (tilbakekobling av temperaturen), papskiven bör ändra sin yta (englesk 'area') med ändrade temperaturförhållanden, for at optimere kyl-effekten.

(otroligt dålig förklaring)
Användarvisningsbild
av CarMan
jimDK skrev:Jag har läst alla inläg :)
Papskiven funker, men kan inte justera ( likesom termostaten), finns ingen återkoppling (tilbakekobling av temperaturen), papskiven bör ändra sin yta (englesk 'area') med ändrade temperaturförhållanden, for at optimere kyl-effekten.

(otroligt dålig förklaring)
Svaret är att montera en kylargardin frpn en PV
Användarvisningsbild
av isak
varför hade PVn termostat överhuvudtaget enligt ditt resonemang?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:varför hade PVn termostat överhuvudtaget enligt ditt resonemang?
isak
du lysnar ju inte.
läs hela tåden

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]