- lör 09 jan 2010, 16:41
ska kolla upp givaren först ,ångrar bara att jag inte kollade upp den när allt var nerplockat :roll:
Moderator: Moderatorer
CarMan skrev:Minimum krav enligt vida på tomgång är 1BAR inte 2 som beskrivs.BalooWithTheCrew skrev:Har fått liknande problem med min v70n -01 2.4t, 21000mil. Imorse när jag skulle köra frugan till jobbet så visades felmeddelandet inget oljetryck! Bilen har stått kallt hela helgen (-15) och har inte varit igång. Olja finns det och bytades för 1000mil sedan. Smått panikslagen så gick jag in och sökte hjälp här på forumet och blev inte muntrare av det.. :???: Provade nu 4 timmar senare att starta och då fick jag inget felmeddelande?! Varva försiktigt men inget mer felmeddelande. Tog en nätt provkörning men allt verkar ok igen. Några råd över vad jag ska göra nu??
Vad synd att du inte lästa vad jag skrivit i flera trådar om just detta !
oljetryckslampan slocknar när du har 0,3 bars oljetryck, men du bör ha 2 bar på tomgång & 4 bar med lite varv på motorn.
Du åkar för närvarande om kring med aldeles för lågt oljetryck, vilket är mycket skadligt för motorn (detta alltså trots att lampan inte lyser)
du ska inte starta motorn fören felet är avhjälpt (mät oljetrycket med extärn mätare & mät en längre tid med varv på motorn)
RåBab skrev:Hej,kan någon erbjuda en förklaring till varför faller trycket till 0 från 7 bar vid höga varvtal? Trycket borde sjunka men inte falla till 0 tvärt. Lägger oljepumpen av när det möter för högt motstånd när den försöker pumpa runt oljan?
Jag har ett liknande problem med låg oljetryck in en S80, 2000 årsmodell med en 2,4 liters sugmotor som har gått 21000 mil.
Felet uppkom första gången i december ifjol (när det var runt -20 C) efter att verkstan hade bytt en trasig tempgivare. Jag fick varning för låg oljetryck i displayen när motorvarvet gick över 2200 rpm.
En kompis som är mekaniker har gjort följande åtgärder på bilen:
- Tagit ner tråget och rengjort den
- Bytt oljesilen och oljefällan
- Bytt tryckgivaren
Han har kopplat en tryckmätare parallelt med tryckgivare. Efter dessa åtgärder kom felet när man varvar motorn över 4000 rpm. Trycket som stadigt hade legat på 5 -7 bar faller plötsligt till 0. Stänger man av motorn och väntar 5 - 10 sekunder och startar igen så är oljetrycket normalt igen.
Han bytte det gamla skitiga oljepumpen mot en bättre begagnat oljepump (gått bara 4000 mil) och körde en "rengörningsolja" genom motorn.
Men felet kvarstår!! Oljetrycket dyker när man varvar någonstans mellan 4000 - 5000 rpm.
Har ni några tips på hur vi skall gå vidare?
Funk skrev:Jag har nu kollat lite närmare, och får ge Carman helt rätt.Det stämmer precis som ni säger och jag tycker det är helt totalt mega fucking bizzarre idiotiskt av volvo att ens kunna komma på den totalknäppa tanken att bygga en motor utan oljetrycksgivare.
Vi har en S60 (MY-05) på firman som har tryckgivare, och grannen har en V70 classic -08 som bara har nivåvisning.
/Thomas
VolvoB20 skrev:Funk skrev:Jag har nu kollat lite närmare, och får ge Carman helt rätt.Det stämmer precis som ni säger och jag tycker det är helt totalt mega fucking bizzarre idiotiskt av volvo att ens kunna komma på den totalknäppa tanken att bygga en motor utan oljetrycksgivare.
Vi har en S60 (MY-05) på firman som har tryckgivare, och grannen har en V70 classic -08 som bara har nivåvisning.
/Thomas
Eller tänkte volvo så här "99,99 % av alla som kör Volvo är megamiffon som ändå inte fattar att man ska stanna när displayen skriker att det inte finns något oljetryck så vi kan lika gärna ta bort det larmet."
Man kunde ju kopplat larmtt för lågt oljetryck till larmet för bältet, det tutar ju så ingen hade riskerat köra en meter utan tryck,
Nästan 100 på att det är rattl&ari[…]
AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]
Hade lite tur med samma problem som försvann […]