Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Böt termostat och nu funkar allt som det ska, än så länge. Återkommer om det börjar gå emot igen!
Dock undrar jag hur man luftar kylsystemet?

känns onödigt att starta ny tråd för en fråga, så tar den här istället.'
När ja lägger i parkeringsbromsen lyser/varnar det inte i instrumentpanelen längre.dock när jag bara har tändningen på så lyser den, men inte när motorn är igång och jag lägger i bromsen. Nån som har nåt tips? :)
Användarvisningsbild
av vetten
Antagligen en liten kontakt som inte vill :-O)

Bra att det andra felet fixade sej :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Ja lokaliserade lite kablage och kontakter under "spaken" , ska kolla vidare på det imorn, hoppas på lite mindre kyla bara 8) fick inte svar på hur man luftar kylsystemet? kan va bra o lära sig :)

Ploppar upp lite mer frågor ju mer ja är här så här kommer en till!
När det nu har blivit -20 ute så slutar tutan att funka. När det blev "varmare" omkring -6 så funkar den igen, vad kan det vara? Hoppas ja inte irriterar nån med alla frågor :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Michaelvecel skrev:Ja lokaliserade lite kablage och kontakter under "spaken" , ska kolla vidare på det imorn, hoppas på lite mindre kyla bara 8) fick inte svar på hur man luftar kylsystemet? kan va bra o lära sig :)

Ploppar upp lite mer frågor ju mer ja är här så här kommer en till!
När det nu har blivit -20 ute så slutar tutan att funka. När det blev "varmare" omkring -6 så funkar den igen, vad kan det vara? Hoppas ja inte irriterar nån med alla frågor :roll:
Typiskt oxid i kontakterna någonstans fel ?:-/
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Okej, du kan inte på rak arm säga på ett ungefär vart kontakterna sitter? Har kommit in en köldknäpp igen i kommunen, vill inte förfrysa därute lite senare idag 8)
av svempus
detta stycke tar jag från haynes boken... lossa luftningsskruven som, beroende på modell sitter i slangen nära termostathuset (b18u motor),på t-kopplingen i topplocket(b18ep/fp och b20f motorer) eller på slangen till expansionskärlet till kylaren
häll i rätt blandning av vatten och froskyddsvätska i expansionskärlet stäng luftningsskruven så snart ett stadigtflöde av bubbelfri kylvätska rinner ut genom den. fortsätt fylla på expansionskärlet till det når maxnivån.
starta motorn och kör den på snabbtomgång i tre eller fyra minuter. håll expansionskärlet fyllt till maxnivån under hela denna tid.
sätt tillbaka och dra åt expansionskärlets lock. kör sedan motorn på snabbtomgång tills den når normal arbetstempratur (villket märks av att den elektriska kylfläkten startar). under denna period kommer kylvätskan att cirkulera runt motorn, och all kvarvarande luft kommer att hamna i expansionskärlet.
slå av motorn och låt den svalna. kontollera sedan kylvätskenivån enligt tidigare beskrivning, och fyll på om det behövs... luft skruven är röd till färgen...
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Tack för det :-)-)

På forumdelen "Bilstereo, DVD & Navigator forum" har jag lagt in en fråga om mitt billjud. Om nån är kunnig eller sitter på någon vetskap kika gärna in och kolla :)
av rd350
Hej! kabeln till signalhornet brukar gå av har för mig den går nere vid motorbryggan. Får du fortsatt prblem med värmen, kolla vattenpumpen så impellern är hel! Har hänt att de tappar vingar eller släpper helt.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Sent svar, men ändå 8) Har kollat lite med signalhornen. En funkar nu, den andra är stendöd, den ena har inte funkat sen jag köpte bilen. Rycker jag lite i kablaget så slutar den fungerande att funka, med andra ord så glappar det, ska åtgärda det när det blir varmare. Kollade även lite annat och såg att vattenpumpen läckte LIIITE glykol, det ska också åtgärdas. Annars får jag upp värmen hyffsat, har inte rätt termostat i men den funkar skapligt, blir en ny ganska snart.
Sen tycker jag flåset på vindrutan är lite taskigt även om jag maxar fläkten. Kan det hjälpa att spola ur värmepaketet?
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]