Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
StringerBell skrev:Jag tycker detta med tvätt är ett stort problem när temperaturen ligger konstant långt under noll. Jag hör till dom som inte orkar torka med sämsk och hålla på. Bilen får normalt sett självtorka, vilket ju inte är några problem när det är plus ute. Men nu vill man ju inte ställa en våt bil ute med tvåsiffriga minusgrader. Värdelöst. Kanske skall kosta på en tvätt på Mr Cap?
Du kunde inte lyft denna tråden bättre än nu ! :)

Har gått och grunnat och grunnat hur i helsike jag ska gå tillväga för att tvätta bilen nu.. bilen är smutsig så det skriker om det, saltränder, snö som lagt sig lite överallt som inte försvinner och en igenkorkad kofångare full med snö efter att jag körde av vägen och ner i ett dike i onsdags..

Frågade nere på macken om jag kunde få låta bilen stå i deras tvätthall under natten för att torka upp om jag tvättade den där men det var lite tveksamt med p.g.a försäkringsfrågor om det händer något and so on..

Så jag frågar som ovanstående.. hur i hela friden ska jag tvätta bilen nu när det är -20 grader ute ?:-/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är väl bara tvätta på det. Sen tar ni tryckluft och blåser rent bilen :lol:

Skämt å sido.. Jag har samma dilemma hur ska man göra när det är nästan -30 grader...
Användarvisningsbild
av hebbe
ja va å tvätta min bil idag, det va -15. inga problem att tvätta, på med kallavfettning, sedan högtryck, svampa hela bilen och slutligen torkade ja den med waffle veave. tänk bara på att torka i trösklarna och smörj sedan med listskydd.
Användarvisningsbild
av opA
~Kalle~ skrev:Är väl bara tvätta på det. Sen tar ni tryckluft och blåser rent bilen :lol:
Skulle fungerat.. om det inte var 500 meter till jobbet från tvätthallen ;) Vattnet hinner ju frysa på den korta biten.
matzen10 skrev:men..det är väl bara att skita i biltvätten! Problemen är så överhängande och olösbara!
Förlåt mig för jag vill köra runt i en ren bil istället för en bil som ser ut som den gått ett varv på en motorcrossbana ;)
hebbe skrev:ja va å tvätta min bil idag, det va -15. inga problem att tvätta, på med kallavfettning, sedan högtryck, svampa hela bilen och slutligen torkade ja den med waffle veave. tänk bara på att torka i trösklarna och smörj sedan med listskydd.
Använder aldrig kallavfettning.. orkar inte slänga på ett nytt lager vax igen :)

Får väl se om jag tvättar den och tar en längre tvättid istället och grundligt torkar av den, som du säger.
av Lazy
Andvänder alltid kallavfettning på vintern och sen tvättar med vax&schampo, torkar med skinn, kör 5min till mitt kallgarage, aldrig några problem.
Användarvisningsbild
av opA
~Kalle~ skrev:Har för mig att OKQ8 GDS har tryckluft bara man tillhandahåller slang och munstycke, fast du kanske inte tvättar där.. :wink:
Inte direkt ;)

Jag bor på "vishan" så tvättar bilen i en tvätthall som finns under en verkstad.. har inge direkt bra kontakt med dom inne på verkstaden.. slog mig nu att man kunde kanske lånat tryckluft av dom :D Dock har dom inte öppet på helgerna =)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag åker till OKQ8 och nyttjar deras GDS till att tvätta av bilen med svamp och schampo, hoppar i regel över att torka bilen utan åker hem och kör in den i varmgaraget. ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
allt som är utan på bilen gör ju inget om det fryser.
om man tvättar med högtryck kan man säkert trycka in mycke fukt på olämpliga ställen, men att spola med slang (snarare skälja med salangen) kan inte vara att problem.

det som kan ställa till problem är om tvätt hallen är dåligt ventilerad så du får in mycke fuktig luft inne i bilen, då måste du köra länge innan bilen stäng så den fuktiga luften ventileras ut.

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]