Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkehjälten
Hej Kommer inom snart få köpa denna pärla på 7000 mil... en kärra som e 20 år gammal som jag vill ha servad... Har inte meckat dessa bilar nån gång.. vad servar man på dessa? Olja, filter, stift... ev..luft filter..bränslefilter?.. med tanke på åldern.. brytare.. konding... kolla lock o rotor o kablar... allt verkar gå bra på den annars !...
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag utgår att den ser ut som min 340 GL -89 med b200F motor.

oljan och filter är ju självklart och inget större problem att byta.
Stiften sitter väldigt lätt till och dessa bör du byta om de börjar se missfärgade ut / bilen tar tid på sig att starta.

Luftfiltret är jätteenkelt att byta, en stor svart plastkåpa som man öppnar med snabbfästen, kika om filtret är igensmutsat. Är luftfiltret dåligt så börjar bilen snabbt dra onödigt mycket bensin.

Fläkträmmar sitter det dubbla så kör tills en går av (eftersom du ändå har en i backup så du kan ta dig hem)eller börjar låta, sen byter du. Heller inget större problem, sitter bra till även om det kan vara ett tips att ni är två stycken.

Soppafiltret är det bästa på den här modellen, det sitter alldeles vid batteriet och byts direkt från motorhuven. Man kan banne mig ha finskjortan på sig.

/Anders

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]