Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 II 2.0D 2009 med 2200 mil på mätaren och i förrgår så var dieselvärmare inställd som vanligt för avfärd kl 06.15.
Var ut och skottade lite snö och jag hörde att dieselvärmare stängde av sig 06.13. När jag några minuter senare skulle
starta så fanns det ingen startström för att dra runt startmotorn. Hängde på min g:a fina svenska Tystorladdare och chansade
på att en kvart skulle räcka och det gjorde det också.

Åkte till jobbet, vår mek på vår lastmaskin/-truckverkstad kollade syratalet på mitt batteri och det var lågt. Han kopplade på
deras större proffsladdare och vid lunch så avbröt vi detta. Syratalet i batteriet var fortfarande lika lågt. Ringde Rejmes och
förklarade mina problem med dom hade inga batterier på lager just nu. Åkte hem, lät min laddare stå på hela natten och även
dieselvärmare var aktiverad för avfärd kl 06.15.

När jag jag hämtade morgontidningen kl 05.45 så var motorvärmare igång men laddaren larmade för felfunktion. Gjorde då ett
startförsök, och startmotorn fortsatte och gå fast jag släppte startknappen men ingen motortändning. Fick trycka på starknappen
en gång till för att få stopp på startmotorn! Alla larm kom in, laddningsfel, batterifel mm.
Avvaktade någon minut, nytt försök och då startade motorn utan problem?

Vad säger ni om detta, bilen är 14 månader gammal - får man nytt batteri eller annan åtgärd på garanti?
Har inte haft några problem själv men de jag hört talas om har fått nytt batteri och ny programvara till värmaren. Ha själv både elektrisk motorvärmare
med kupeuttag och tidur till dieselvärmaren. När bilen och batteriet blir gamla tänker jag montera in en automatisk laddare som laddar batteriet när
den står med elektrisk värmare.Det har Volvo monterat in på vissa bilar.
Vad får dig att ens misstänka att du inte borde få hjälp på garantin? Så länge du inte själv har gjort några "gör-det-själv-modifieringar" eller annat handhavandefel dvs men det har du väl inte?
Trådskaparen tänker kanske på att garantin inte gäller förbrukningsdetaljer som torkarblad, glödlampor eller belägg, vad är då ett batteri, förbrukningdetalj?
-Precis, batterier kan vara undantagna från garantier och bilen är som sagt över ett år, därav min fråga.
LJN skrev:-Precis, batterier kan vara undantagna från garantier och bilen är som sagt över ett år, därav min fråga.
Till och med Biltema (nu svor jag) har två års garanti på batterier.
Igår morse hade jag samma sak på min bil. Motorvärmaren gick som vanligt. När jag kom ut till bilen så klickade startmotorn bara. Tur man har två bilar så jag kunde få igång bilen.
Jag har haft varningen tidigare om låg batterispänning och då har motorvärmaren stängt av sig.

Knepigt, på min V70N så hade värmaren betydligt bättre effekt och där hade jag aldrig dessa problem.

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]